صنایع مهم اراک کدامند و استخدام در آن ها چگونه است؟

چهارشنبه 31 شهريور 1400
11:52
محیا باقری

شاید بتوان گفت فرآیند استخدام در اراک از سایر شهرهای ایران ساده‌تر است که دلیل آن هم می‌تواند صنعتی بودن این شهر و وجود مراکز تولیدی مختلف مثل کارخانه آلومینیوم، پالایشگاه، صنایع غذایی، شیمایی و دارویی و کارخانه ماشین‌سازی متعدد باشد.

وضعیت اشتغال برای خانم‌های اراکی

به دلیل رونق بیشتر بخش صنعت و معدن در این شهر، متاسفانه بیشتر کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی به دنبال استخدام نیروی مرد هستند. به همین دلیل نرخ بیکاری در اراک برای زنان تقریبا بالا است. البته خانم‌های اراکی هم می‌توانند با جستجو در موقعتی‌های استخدامی اراک در سایت کاریابی جاب ویژن، فرصت شغلی مناسبی پیدا کنند.

صنایع مهم شهر اراک کدامند؟

هم‌اکنون بیش از ۳۷ شهرک صنعتی در اراک و ۳ هزار واحد تولیدی صنعتی در اطراف آن وجود دارد. شهرک‌ها و نواحی صنعتی مختلفی که در استان مرکزی واقع هستند شامل ناحیه صنعتی پرندک، شهرک صنعتی شازدند، شهرک صنعتی آستانه، شهرک صنعتی ساوه، ناحیه صنعتی شهدای خرمدشت، شهرک صنعتی زاویه، شهرک سه راهی خمین، شهرک صنعتی آشتیان، ناحیه صنعتی خمین، شهرک صنعتی کمیجان و است.

همچنین از جمله مهم‌ترین واحدهای صنعتی اراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولیدکننده‌های ابزارآلات (ایران پتک)
  • صنایع نساجی و تولید ماشین‌آلات ریسندگی و بافتنی مانند شرکت صنایع اراک
  • کارخانه تولید آلومینیوم اراک
  • بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه (واگن‌سازی پارس اراک)
  • شرکت‌های حوزه برق و مخابرات (مثل یاسان، شایان برق، شرکت صنعتی گام و آونگان)
  • تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و ساخت و ساز (هپکو اراک)
  • صنایع فولادسازی مانند ذوب آهن امیرکبیر اراک
  • تولیدکنندگان جرثقیل و بالابرهای هیدرولیکی
  • بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور
  • صنایع نفت و پتروشیمی مانند شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک
  • صنایع ساخت تجهیزات پالایشگاهی (صنایع آذرآب اراک)
  • صنایع غذایی (مثل شرکت صنایع غذایی کالبر، صنایع غذایی طبیعت و شرکت صنایع لبنی اراک)
  • صنایع شیمیایی (مثل شرکت صنایع دارویی شیمیایی پتروپک، شرکت رنگ روناس و شرکت پژوهش‌های شیمیایی مهان)
  • صنایع تولید ماشین‌آلات کشاورزی (کمباین‌سازی ایران و گروه لجور)

وجود این صنایع در کنار توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری، باعث رشد چشمگیر تولید در اراک و شهرهای مجاور شده است. به‌طوری‌که در سال ۹۹ این استان توانسته است به نرخ بیکاری 8/6 و نرخ مشارکت 6/35 درصدی رسیده و جایگاه اول کشور را در پایین‌ترین نرخ بیکاری کسب کند.

بخش صنعت و معدن شهر اراک

حدود ۵۳۸ معدن در شهرستان‌های مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۱۸۱ واحد فعال هستند. همچنین مهم‌ترین مواد معدنی قابل استخراج در این واحد‌ها عبارتند از روی، سرب، سولفات سدیم، آهن، طلا و سنگ‌های تزیینی.

زندگی کردن در شهر اراک و استان مرکزی

شهر اراک دارای آب و هوای خشک و زمستان‌های طولانی است. همچنین به دلیل وجود کارخانه‌های تولیدی مختلف که اراک را تبدیل به قطب صنعتی کشور کرده‌اند، این شهر تبدیل به یکی از آلوده‌ترین کلان‌شهرهای ایران شده است. دسترسی به اراک علاوه بر راه‌های جاده‌ای، از طریق فرودگاه و راه‌آهن اراک نیز امکان‌پذیر است.

در فرودگاه اراک دو شرکت هواپیمایی آسمان و زاگرس فعال هستند و پروازها در سه روز هفته انجام می‌شود. همچنین در مسیر خط آهن اراک ایستگاه‌های مختلفی مثل راهگرد، سواریان، باغیک، شازند و ملایر وجود دارد. مهم‌ترین ایستگاه باری راه‌آهن اراک، ایستگاه سمنگان است که از طریق آن محموله‌های صادراتی و تولیدی حمل و نقل می‌شوند.

با توجه به مهاجرت عده زیادی از نیروی انسانی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مختلف از شهرهای دیگر به اراک، مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی زیادی در اطراف شهر اراک احداث شده است. می‌توان گفت قدیمی‌ترین ناحیه مسکونی اراک، «شهر صنعتی» نام دارد که حدود پنجاه سال پیش با هدف سکونت کارگران و مهندسان ایرانی و خارجی ساخته شد. همچنین امروزه جمعیت زیادی در این شهر ساکن هستند و امکانات رفاهی مختلفی مثل مرکز خرید، مسجد، باشگاه ورزشی، مدرسه و در آن احداث شده است.

پرورش محصولات آبزی و دامی در شهر اراک

با توجه به شرایط اقلیمی بسیار مناسبی که در استان مرکزی وجود دارد، امکان پرورش ماهیان آبزی مانند میگو در اراک و استان مرکزی برای نیروی کار فراهم شده است. هم‌چنین شهر اراک ظرفیت خوبی در تولید محصولات دامی مانند گوشت سفید و قرمز دارد. تعداد زیادی از آگهی‌های استخدامی اراک به بخش محصولات دامی و آبزی اختصاص دارد؛ اما با این حال اراک نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تولید محصولات دامی مواجه شده است.

وضعیت اشتغال‌زایی در اراک

سهم اشتغال سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن در کل کشور و استان مرکزی در جدول زیر آورده شده است:

سهم اشتغال (%) در بخش

کشاورزی

صنعت

خدمات

کل کشور

سهم اشتغال کل

8/15

8/33

4/50

به تفکیک شهری

8/5

9/34

2/59

به تفکیک روستایی

3/45

3/30

4/24

استان مرکزی

سهم اشتغال کل

5/14

6/44

۴۱ درصد

به تفکیک شهری

۶/۶

1/47

3/46

به تفکیک روستایی

1/42

6/35

3/22

وضعیت بخش کشاورزی اراک چگونه است؟

استان مرکزی در تولید محصولات زیادی مانند انگور، گل‌های فصلی، انار، پسته و درخچه گل رتبه خوبی را در کل کشور کسب کرده است. با این وجود تنها شش درصد از کل فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در این رشته در حال فعالیت هستند. گفتنی است بیشتر کشاورزان را افرادی کم‌سواد یا بی‌سواد تشکیل داده است که به صورت تجربی در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و با ابزارهای نوین آبیاری ‌آشنایی ندارند. همین امر باعث شده است تا زمین‌های کشاورزی آنان از تجهیزات تکنولوژی آبیاری بی‌بهره بماند و در نهایت باعث هدر رفتن آب در زمان کشت شود.

طبق خبرگزاری ایرنا آمار اشتغال در بخش‌‌های صنعت و خدمات رشد چشمگیری داشته است؛ اما متاسفانه به دلیل وجود مشکلاتی مانند اطلاعات کم کشاورزان، استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی، مهاجرت روستاییان به شهر، کمبود آب و بهره‌برداری نامناسب از آب، سهم اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به کل کشور کاهش زیادی داشته است. همین عامل باعث شده تا تعداد موقعیت‌های استخدامی اراک در بخش کشاورزی پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم مهندسی آب، مهندسی کشاورزی و علوم دامی می‌توانند با مراجعه به سایت استخدام آنلاین برای آگهی‌های استخدام اراک رزومه بفرستند.


[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]