راهنمای استخدام حسابدار و وضعیت کاری مشاغل مالی و حسابداری

چهارشنبه 27 اسفند 1399
15:52
محیا باقری

حسابداری نقش مهمی در کسب‌وکارها دارد زیرا میزان درآمد و هزینه‌های شرکت را مشخص می‌کند. با رقابتی شدن بازارها و افزایش میزان تراکنش‌های مالی، نیاز شرکت‌ها به استخدام حسابدار افزایش پیدا کرده و در حال حاضر بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد.

مباحث مربوط به مسائل مالی مانند سود، هزینه، حقوق واز جمله مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان مجموعه در هر سازمان و شرکتی هستند. به همین دلیل استخدام حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین دغدغه‌های مدیران عامل است؛ زیرا تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و بر عهده حسابدار شرکت خواهد بود. این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام و جذب حسابدار روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

در این مقاله جاب ویژن با ما همراه باشید تا در رابطه وظایف شغلی حسابداری، میزان حقوق و درآمد و نحوه پذیرفته شدن در جلسه مصاحبه استخدامی بیشتر صحبت کنیم.

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی حسابداران

حسابدارها طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌های شغلی را برعهده دارند. البته هر حسابداری قرار نیست تمام این وظایف را یکجا انجام بدهد و تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بستگی دارد. اما معمولا و به صورت کلی، وظایف حسابداری را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • ثبت کردن ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • آماده کردن اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • مشخص کردن بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • کار کردن با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده کردن بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد

مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز برای شغل حسابداری

مهارت‌های سخت یا فنی به توانمندی‌های شما در مورد شناخت قوانین، کار با نرم‌افزار، توانایی کار با اعداد، توجه به جزئیات حساب‌ها و مربوط می‌شود. اما مهارت‌های فردی یا نرم موردنظر برای جذب حسابدار، بسیار متنوع و گسترده‌تر است.

به عنوان حسابدار، هر قدر توانمندی‌های بیشتری داشته باشید؛ یافتن شغلی با مزایای بالاتر برای شما راحت‌تر خواهد بود. مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابدار را می‌‌توانیم به دو دسته مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم دسته بندی کنیم:

نظم و توانایی سازماندهی

حسابداری شغلی بسیار ظریف و حساس است و ثبت نکردن یک فاکتور ساده می‌تواند مشکلات جدی برای شما و شرکت ایجاد کند. اگر به دنبال موفقیت در این شغل هستید؛ حتما روی نظم و قدرت سازماندهی خود کار کنید.

آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری

دیگر زمان آن گذشته که باید دستی اعداد را وارد اسناد کرده و یا با ماشین حساب ترازنامه‌ها را کنترل می‌کردید. امروزه اکثر کارهای مربوط به حسابداری با نرم‌افزارهای تخصصی مالی و حسابداری انجام می‌شود.

تسلط بر مجموعه نرم افزارهای Microsoft Office

از جمله مهم‌ترین ابزارهای هر حسابدار،Excell و word است. بهترین نرم افزار برای گزارش‌گیری و تحلیل و رسم نمودارها، Excell است.

دقت به جزئیات و تمرکز بالا

هنگامی که مشغول به کار هستید؛ ممکن است اتفاقات زیادی، از سروصداهای زیاد و مزاحم تا مشکلات شخصی، اطراف شما رخ دهد: اما اگر بنا باشد با هر کدام از این اتفاقات تمرکز خود را از دست بدهید؛ هیچ حسابی تراز نخواهد شد.

به روز بودن و آگاهی از اخبار و قوانین جدید

قوانین مالیاتی و قوانین کار مرتبط با حقوق، دائما در حال تغییرند. در این میان حسابدار موفق تلاش می‌‌کند اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد.

مهارت‌های ارتباطی خوب و قدرت تعامل

شغل حسابداری بر خلاف چیزی که بسیاری گمان میکنند منحصر به مستند کردن صورت‌های هزینه و درآمد نیست. شما باید توانایی برقراری ارتباط با سایر افراد مجموعه را داشته باشید تا هم آنها در جریان وضعیت مالی سازمان قرار بگیرند و هم شما بتوانید اطلاعات موردنظر خود را از آنها دریافت کنید.

توانایی انجام کار تکراری و روتین

اگرچه وظایف شغلی یک حسابدار بسیار متنوع و پیچیده است؛ ولی در اکثر روزها، باید به کارهای روتین و روزمره مثل ثبت و مستندسازی ورودی‌ها و خروجی‌های مالی مشغول باشید.

توانایی گزارش نویسی

حسابدار باید توانایی تنظیم گزارش‌ها و نامه‌ها را داشته باشد و درباره وضعیت مالی در شرایط فعلی و آینده مجموعه، به مدیریت و سایر افراد مرتبط گزارش ارائه کند.

بررسی وضعیت حقوق و درآمد حسابداران در سازمان‌‌های مختلف

به طور کلی، کارفرماها هنگام استخدام حسابدار توجه کمتری به مدرک تحصیلی می‌کنند و گذراندن دوره‌های معتبر در موسسات مطرح، برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل این موضوع، می‌تواند در بالا رفتن حقوق و درآمد شما تاثیر زیادی داشته باشد.

با این حال، میزان حقوق و دستمزد حسابداران ارتباط مستقیمی با مهارت‌ها، سابقه کار و مجموعه‌ای دارد که در آن مشغول به کار هستند. البته شما می‌توانید علاوه بر کار تمام وقت به دنبال آگهی‌های استخدام حسابدار پاره‌وقت یا دورکار هم باشید و بعد از ساعات کاری با انجام این پروژه‌ها، حقوق و درآمد بیشتری داشته باشید..

اگر برای موقعیت شغلی حسابدار عمومی به دنبال کار هستید؛ مهم‌ترین دوره‌هایی که به شما در گزینش کمک خواهند کرد دوره‌های آموزشی مالیات و حسابرسی هستند. چرا که معمولا سازمان‌ها برای حسابدارانی که تسلط کامل به قوانین بیمه و مالیات دارند؛ حقوق بالاتری در نظر می‌گیرند. اما اگر تمایل دارید به طور تخصصی در یکی از گرایش‌های حسابداری مشغول به کار شوید؛ شرکت در دوره‌های مرتبط با آن گرایش کمک زیادی به شما خواهد کرد.

حرف آخر

هر شرکت و سازمانی برای انجام امور مالی و حسابداری خود به خدمات و مهارت‌‌های حسابداران نیاز دارد. حسابداران همه هزینه‌ها و سودهای سازمان را بررسی و با زبان عدد و رقم، وضعیت فعلی و آینده سازمان را تشریح می‌کنند. به علت افزایش ثبت شرکت‌ها و سختگیری بیشتر قوانین مالیاتی ؛ تقاضا برای گزینش حسابدار و استخدام کمک حسابدار هم رو به افزایش است.

موقعیت شغلی حسابداری از آن دست مشاغلی است که بدون حضور فیزیکی در شرکت هم می‌توانید کارها را انجام بدهید؛ از همین رو، آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت و یا دورکار زیادی روزانه در جاب ویژن منتشر می‌شوند. این امکان باعث شده دانشجویان حسابداری بتوانند در کنار تحصیل، سابقه کاری هم کسب کنند.

البته برای اینکه حسابدار حرفه‌ای شوید؛ باید نحوه کار با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری را بدانید؛ بر مایکروسافت آفیس تسلط داشته باشید؛ به دنبال قوانین جدید مرتبط با بیمه، مالیات و حقوق و دستمزد باشید و حوزه تخصصی خود در حسابداری را انتخاب کنید. تسلط در یکی از گرایش‌های حسابداری مانند حسابداری مالیاتی یا حسابداری مالی، میزان حقوق و درآمد حسابدار را هم افزایش خواهد داد.


[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کارمند کیست و چه کارهایی به عهده دارد؟ آشنایی با شغل کارمند اداری

چهارشنبه 27 اسفند 1399
12:21
محیا باقری

سازمان‌های بزرگ و دارای سلسله مراتب برای انجام مکاتبات و کارهای اداری خود به پرسنلی نیاز دارد که این کارها را برای پشتیبانی از پرسنل تخصصی انجام می‌دهند. معمولا حجم کارهای دفتری در سازمان‌های بزرگ و دارای سلسله مراتب و بخش‌های متعدد، بسیار بالا است. کسب و کارهای کوچک نیز کارهای دفتری خودشان را دارند. گاهی اوقات، برخی افراد حقیقی نیز مکاتبات، تراکنش‌های مالی و کارهای دفتری متعددی دارند. مسئولیت اصلی کارمند اداری یا منشی، سازماندهی این امورات است تا همه‌چیز با نظم و به سرعت پیش برود.

امروزه سازمان‌ها بسیاری از کارهای خود را با کمک اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و سیستم‌های اتوماسیون انجام می‌دهند و نیاز به نیروی انسانی برای انجام چنین کارهایی، روز‌به‌روز در حال کاهش است. با این حال، هنوز‌ هم آگهی‌هایی برای استخدام کارمند ادارای در سازمان‌های دولتی و غیردولتی منتشر می‌شود.

سازمان‌های کوچک‌تر که نیاز کمتری به کارهای اداری دارند معمولا از چنین امکاناتی هم بی‌بهره هستند. این سازمان‌ها، برای تسهیل کارهای خود، منشی استخدام می‌کنند. وظایف منشی و کارمند اداری شباهت‌های زیادی به هم دیگر دارند ولی مسئولیت‌ها و حقوق منشی‌ها نسبت به کارمندان اداری، کمتر است.

معمولا، شرایط و ساعات کاری کارمندان اداری، تفاوت چندانی با هم دیگر ندارند.کارمندان اداری باید به صورت تمام وقت در طول روزهای غیرتعطیل، در محیط‌های دفتری، مشغول به کار باشند. البته بعضی از کارفرمایان، نیازمند استخدام کارمند اداری نیمه وقت، به ویژه برای کار کردن در ساعات غیراداری هستند. البته بعضی از کسب و کارهای کوچک نیز برای صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها، کارمند اداری را به صورت پاره‌وقت، به خدمت می‌گیرند.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با شغل کارمند اداری و منشی آشنا کنیم.

کارمند اداری به چه کسی گفته می‌شود؟

کارمند اداری به کسی گفته می‌شود که دارای یک شغل پشت میزی در فضای بسته است و مسئولیت انجام کارها و مکاتبات اداری را به عهده دارد. در واقع کارمند اداری دارای وظایف و مسئولیت‌های زیر است:

  • انجام نامه‌نگاری‌ها
  • همکاری با کارمندان اداری و نیروهای تخصصی برای عقد قراردادهایی با طرفین خارچ سازمانی
  • پاسخ دادن به به تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و ارباب رجوع‌ها
  • تهیه‌ی نسخه‌های کپی و ذخیره کردن اسناد و مدارک مهم و اطلاعات دیجیتالی
  • سفارش و نگهداری از تجهیزات مورد نیاز در بخش اداری سازمان
  • فایل‌بندی برای بایگانی اسناد کاغذی
  • هماهنگ کردن قرارهای ملاقات و جلسات
  • هماهنگ کردن برای استفاده از اتاق‌های جلسات، سالن‌های همایش، سالن‌های سمینار و ...
  • استخدام کردن، آموزش دادن و نظارت بر عملکرد کارمندهای اداری تازه‌کار
  • هماهنگ کردن سفرهای کاری و دیگر ارتباط خارجی پرسنل سازمان استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری مختلف مثل مایکروسافت آفیس برای مدیریت داده‌ها و تولید اسناد
  • آنالیز اطلاعات آماری
  • استفاده از CMSها برای دیتا اینتری و به روزرسانی این محتواها در وبسایت سازمان و کار کردن با دیتا بیس‌های داخلی سازمان
  • برنامه‌ریزی و مدریت بودجه
  • هماهنگی رویدادهای درون سازمان

شرایط کار به عنوان یک کارمند اداری چگونه است؟

کارمندان اداری چه در سیستم‌های دولتی و چه در سیستم‌های خصوصی، معمولا ساعات کاری مشخصی دارند. حجم کاری کارمند اداری یا منشی بسته به اندازه‌ی سازمان و نوع فعالیت‌های آن، تفاوت‌های زیادی با هم دیگر دارند. در کسب و کارهای کوچک، یک منشی با ساعات کاری کم، می‌تواند کارهای دفتری را در حد نیاز انجام دهد.

کار کردن در یک سیستم اداری، انعطاف‌پذیری بالایی ندارد و ممکن است مجبور باشید همیشه کارهایی تکراری انجام دهید. در سازمان‌های بزرگ، سلسله‌مراتب و بروکراسی اداری کاملا مشخص است و هر بخش، تعدادی کارمند اداری دارد که وظایف به طور مناسبی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. همچنین، بعضی از جایگاه‌های شغلی در این سازمان‌ها که مکاتبات زیادی دارند، دارای منشی هستند. بنابراین، حجم کارهای اداری و دفتری به طور مناسبی بین کارمندان و منشی‌ها، تقسیم می‌شود.

معمولا کارمندان اداری خارج از ساعات معمول اداری کار نمی‌کنند و زمان متوسط کار کردن آن‌ها، ۸ ساعت بر روز است. کارمند اداری در روزهای تعطیل رسمی کار نمی‌کند ولی ممکن است در شرایط خاصی نیاز باشد که خارج از ساعات کار و حتی در روزهای تعطیل نیز در محل کارش حاضر باشد.

اگر فکر می‌کنید که این شرایط برای شما مناسب است، می‌توانید به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کرده و برای آگهی‌های استخدام کارمند ادرای، رزومه بفرستید.

برای استخدام شدن به عنوان کارمند اداری به چه تحصیلات و توانایی‌هایی نیاز دارید؟

معمولا استخدام شدن به عنوان کارمند اداری نیازمند تحصیلات بالایی نیست. با این حال، اکثر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که کارمندان اداری آن‌ها دارای حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های علوم انسانی مثال کتابداری، علوم اجتماعی، روابط عمومی، حقوق و ... باشند. چیزی که بیشتر از همه برای کارفرمایان در استخدام کارمندان اداری اهمیت دارد، مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های ارتباطی قوی، مهارت در سازماندهی، مرتب بودن، وقت‌شناسی، توجه به جزئیات، توانایی کار تیمی، توانایی در پاسخ‌دادن به تلفن ... می‌باشد که این مهارت‌ها معمولا ذاتی است. مهارت‌های سخت خاصی در این شغل اهمیت ندارد ولی یک کارمند اداری باید بتواند با مجموعه‌ی نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه ورد و اکسل به خوبی کار کند.

چرا سازمان‌ها نیازمند استخدام کردن کارمندان اداری هستند؟

سازمان‌های بزرگ که دارای نیروهای تخصصی زیاد هستند، ترجیح می‌دهند که تمامی تمرکز این نیروها روی کارهای تخصصی باشد و از با استخدام کارمند اداری، در واقع پشتیبانی‌های لازم را از کارمندان تخصصی خود فرآهم می‌آورند. کارمندان اداری سبب می‌شوند که کارها به طور روان‌تر و با سرعت بیشتری در سازمان‌ها پیش بروند که این موضوع برای پیشرفت یک سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه سازمان‌هایی کارمند اداری استخدام می‌کنند؟

  • سازمان‌های دارای تشکیلات بزرگ و گسترده که حجم بالایی مکاتبات اداری دارند
  • شرکت‌های بزرگ
  • سازمان‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند مثل دفاتر پیشخوان دولت
  • سازمان‌ها و ادارات دولتی
  • شرکت‌های خصوصی
  • دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های بزرگ
  • بیمارستان‌ها
  • سازمان‌هایی که خدمات حقوقی و مالی به مشتریان خود ارائه می‌دهند
  • سازمان‌های عمومی مثل خیریه‌ها

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کارمند اداری در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

خلاصه

هر سازمان یا کسب‌وکاری، صرف نظر از اندازه، برای پیشبرد سریع و منظم کارها، نیازمند کارمند اداری و منشی است. کار اصلی کارمندان اداری و منشی‌ها این است که کارهای دفتری و کاغذبازی‌های روزانه را انجام دهند. بنابراین، دیگر کارکنان سازمان که وظایف تخصصی را به عهده دارند، تمامی زمان، انرژی و تمرکزشان را روی کار اصلی خود قرار می‌دهند.

سازمان‌های متعددی از ادارات دولتی گرفته تا شرکت‌های خصوصی نیازمند استخدام کارمند اداری هستند. این کارمندان وظایف مشخصی دارند و باید در ساعات اداری و روزهای غیرتعطیل در محل کار حاضر باشند. این شغل نیازمند تحصیلات خاصی نیست ولی مهارت‌های نرم زیادی لازم دارد.

برای آشنایی کامل با شغل کارمند اداری کلیک کنید.


[ بازدید : 51 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کارمند کیست و چه کارهایی به عهده دارد؟ آشنایی با شغل کارمند اداری

چهارشنبه 27 اسفند 1399
12:21
محیا باقری

سازمان‌های بزرگ و دارای سلسله مراتب برای انجام مکاتبات و کارهای اداری خود به پرسنلی نیاز دارد که این کارها را برای پشتیبانی از پرسنل تخصصی انجام می‌دهند. معمولا حجم کارهای دفتری در سازمان‌های بزرگ و دارای سلسله مراتب و بخش‌های متعدد، بسیار بالا است. کسب و کارهای کوچک نیز کارهای دفتری خودشان را دارند. گاهی اوقات، برخی افراد حقیقی نیز مکاتبات، تراکنش‌های مالی و کارهای دفتری متعددی دارند. مسئولیت اصلی کارمند اداری یا منشی، سازماندهی این امورات است تا همه‌چیز با نظم و به سرعت پیش برود.

امروزه سازمان‌ها بسیاری از کارهای خود را با کمک اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و سیستم‌های اتوماسیون انجام می‌دهند و نیاز به نیروی انسانی برای انجام چنین کارهایی، روز‌به‌روز در حال کاهش است. با این حال، هنوز‌ هم آگهی‌هایی برای استخدام کارمند ادارای در سازمان‌های دولتی و غیردولتی منتشر می‌شود.

سازمان‌های کوچک‌تر که نیاز کمتری به کارهای اداری دارند معمولا از چنین امکاناتی هم بی‌بهره هستند. این سازمان‌ها، برای تسهیل کارهای خود، منشی استخدام می‌کنند. وظایف منشی و کارمند اداری شباهت‌های زیادی به هم دیگر دارند ولی مسئولیت‌ها و حقوق منشی‌ها نسبت به کارمندان اداری، کمتر است.

معمولا، شرایط و ساعات کاری کارمندان اداری، تفاوت چندانی با هم دیگر ندارند.کارمندان اداری باید به صورت تمام وقت در طول روزهای غیرتعطیل، در محیط‌های دفتری، مشغول به کار باشند. البته بعضی از کارفرمایان، نیازمند استخدام کارمند اداری نیمه وقت، به ویژه برای کار کردن در ساعات غیراداری هستند. البته بعضی از کسب و کارهای کوچک نیز برای صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها، کارمند اداری را به صورت پاره‌وقت، به خدمت می‌گیرند.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با شغل کارمند اداری و منشی آشنا کنیم.

کارمند اداری به چه کسی گفته می‌شود؟

کارمند اداری به کسی گفته می‌شود که دارای یک شغل پشت میزی در فضای بسته است و مسئولیت انجام کارها و مکاتبات اداری را به عهده دارد. در واقع کارمند اداری دارای وظایف و مسئولیت‌های زیر است:

  • انجام نامه‌نگاری‌ها
  • همکاری با کارمندان اداری و نیروهای تخصصی برای عقد قراردادهایی با طرفین خارچ سازمانی
  • پاسخ دادن به به تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و ارباب رجوع‌ها
  • تهیه‌ی نسخه‌های کپی و ذخیره کردن اسناد و مدارک مهم و اطلاعات دیجیتالی
  • سفارش و نگهداری از تجهیزات مورد نیاز در بخش اداری سازمان
  • فایل‌بندی برای بایگانی اسناد کاغذی
  • هماهنگ کردن قرارهای ملاقات و جلسات
  • هماهنگ کردن برای استفاده از اتاق‌های جلسات، سالن‌های همایش، سالن‌های سمینار و ...
  • استخدام کردن، آموزش دادن و نظارت بر عملکرد کارمندهای اداری تازه‌کار
  • هماهنگ کردن سفرهای کاری و دیگر ارتباط خارجی پرسنل سازمان استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری مختلف مثل مایکروسافت آفیس برای مدیریت داده‌ها و تولید اسناد
  • آنالیز اطلاعات آماری
  • استفاده از CMSها برای دیتا اینتری و به روزرسانی این محتواها در وبسایت سازمان و کار کردن با دیتا بیس‌های داخلی سازمان
  • برنامه‌ریزی و مدریت بودجه
  • هماهنگی رویدادهای درون سازمان

شرایط کار به عنوان یک کارمند اداری چگونه است؟

کارمندان اداری چه در سیستم‌های دولتی و چه در سیستم‌های خصوصی، معمولا ساعات کاری مشخصی دارند. حجم کاری کارمند اداری یا منشی بسته به اندازه‌ی سازمان و نوع فعالیت‌های آن، تفاوت‌های زیادی با هم دیگر دارند. در کسب و کارهای کوچک، یک منشی با ساعات کاری کم، می‌تواند کارهای دفتری را در حد نیاز انجام دهد.

کار کردن در یک سیستم اداری، انعطاف‌پذیری بالایی ندارد و ممکن است مجبور باشید همیشه کارهایی تکراری انجام دهید. در سازمان‌های بزرگ، سلسله‌مراتب و بروکراسی اداری کاملا مشخص است و هر بخش، تعدادی کارمند اداری دارد که وظایف به طور مناسبی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. همچنین، بعضی از جایگاه‌های شغلی در این سازمان‌ها که مکاتبات زیادی دارند، دارای منشی هستند. بنابراین، حجم کارهای اداری و دفتری به طور مناسبی بین کارمندان و منشی‌ها، تقسیم می‌شود.

معمولا کارمندان اداری خارج از ساعات معمول اداری کار نمی‌کنند و زمان متوسط کار کردن آن‌ها، ۸ ساعت بر روز است. کارمند اداری در روزهای تعطیل رسمی کار نمی‌کند ولی ممکن است در شرایط خاصی نیاز باشد که خارج از ساعات کار و حتی در روزهای تعطیل نیز در محل کارش حاضر باشد.

اگر فکر می‌کنید که این شرایط برای شما مناسب است، می‌توانید به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کرده و برای آگهی‌های استخدام کارمند ادرای، رزومه بفرستید.

برای استخدام شدن به عنوان کارمند اداری به چه تحصیلات و توانایی‌هایی نیاز دارید؟

معمولا استخدام شدن به عنوان کارمند اداری نیازمند تحصیلات بالایی نیست. با این حال، اکثر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که کارمندان اداری آن‌ها دارای حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های علوم انسانی مثال کتابداری، علوم اجتماعی، روابط عمومی، حقوق و ... باشند. چیزی که بیشتر از همه برای کارفرمایان در استخدام کارمندان اداری اهمیت دارد، مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های ارتباطی قوی، مهارت در سازماندهی، مرتب بودن، وقت‌شناسی، توجه به جزئیات، توانایی کار تیمی، توانایی در پاسخ‌دادن به تلفن ... می‌باشد که این مهارت‌ها معمولا ذاتی است. مهارت‌های سخت خاصی در این شغل اهمیت ندارد ولی یک کارمند اداری باید بتواند با مجموعه‌ی نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه ورد و اکسل به خوبی کار کند.

چرا سازمان‌ها نیازمند استخدام کردن کارمندان اداری هستند؟

سازمان‌های بزرگ که دارای نیروهای تخصصی زیاد هستند، ترجیح می‌دهند که تمامی تمرکز این نیروها روی کارهای تخصصی باشد و از با استخدام کارمند اداری، در واقع پشتیبانی‌های لازم را از کارمندان تخصصی خود فرآهم می‌آورند. کارمندان اداری سبب می‌شوند که کارها به طور روان‌تر و با سرعت بیشتری در سازمان‌ها پیش بروند که این موضوع برای پیشرفت یک سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه سازمان‌هایی کارمند اداری استخدام می‌کنند؟

  • سازمان‌های دارای تشکیلات بزرگ و گسترده که حجم بالایی مکاتبات اداری دارند
  • شرکت‌های بزرگ
  • سازمان‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند مثل دفاتر پیشخوان دولت
  • سازمان‌ها و ادارات دولتی
  • شرکت‌های خصوصی
  • دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های بزرگ
  • بیمارستان‌ها
  • سازمان‌هایی که خدمات حقوقی و مالی به مشتریان خود ارائه می‌دهند
  • سازمان‌های عمومی مثل خیریه‌ها

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کارمند اداری در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

خلاصه

هر سازمان یا کسب‌وکاری، صرف نظر از اندازه، برای پیشبرد سریع و منظم کارها، نیازمند کارمند اداری و منشی است. کار اصلی کارمندان اداری و منشی‌ها این است که کارهای دفتری و کاغذبازی‌های روزانه را انجام دهند. بنابراین، دیگر کارکنان سازمان که وظایف تخصصی را به عهده دارند، تمامی زمان، انرژی و تمرکزشان را روی کار اصلی خود قرار می‌دهند.

سازمان‌های متعددی از ادارات دولتی گرفته تا شرکت‌های خصوصی نیازمند استخدام کارمند اداری هستند. این کارمندان وظایف مشخصی دارند و باید در ساعات اداری و روزهای غیرتعطیل در محل کار حاضر باشند. این شغل نیازمند تحصیلات خاصی نیست ولی مهارت‌های نرم زیادی لازم دارد.

برای آشنایی کامل با شغل کارمند اداری کلیک کنید.


[ بازدید : 41 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

شرایط، تحصیلات و مهارت‌های لازم برای جذب مهندس معمار

سه شنبه 26 اسفند 1399
14:05
محیا باقری

مهندسی معماری یکی از مشاغل مهم و مرتبط با حوزه ساخت‌وساز است و برای طراحی هر سازه‌ای، خواه یک پل کوچک باشد، خواه یک برج عظیم، نیازمند تخصص و مهارت‌های معمار است.

معماران، وظیفه طراحی سازه‌هایی مثل ساختمان‌ها و پل‌ها را را بر عهده دارند، سازه‌هایی را که هنوز وجود ندارند، طراحی می‌کنند و علاوه بر این، در بازسازی و مرمت بناهای قدیمی نیز نقش مهمی دارند. بنابراین، تمامی سازمان‌ها و کسب و کارهای فعال در زمینه‌ ساخت‌وساز، نیازمند استخدام مهندس معمار هستند. حتی بسیاری از شرکت‌هایی که می‌خواهند ساختمان‌های خود را بسازند هم برای طراحی ساختمان اقدام به همکاری با مهندس معمار به صورت پروژه‌ای می‌کنند. وظیفه اصلی مهندسین معمار، طراحی شکل ظاهری ساختمان با در نظر گرفتن جنبه‌های هنری و البته، اصول و قوانین علمی مهندسی است.

رشته‌ معماری گرایش‌های مختلفی دارد و وضعیت بازار کار هر کدام، با بقیه متفاوت است. با این حال، در مجموع می‌توان گفت که این رشته، رشد چندان سریعی ندارد. پیش بینی می‌شود بازار کار استخدام مهندس معمار از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود 1 درصد رشد داشته باشد که کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل در این بازه‌ زمانی است. یکی از داغ‌ترین مباحث روز در این رشته، طراحی ساختمان‌های سبز است که با اصول توسعه‌ پایدار، سازگاری و مطابقت داشته باشند.

در این مقاله جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با بازار کار استخدام مهندس معمار و شرایط این شغل، صحبت کنیم تا دید بهتری از این حوزه جذاب مهندسی پیدا کنید.

مهندسین معمار معمولا در چه رشته‌هایی درس خوانده‌اند؟

معماری شغلی کاملا تخصصی و فنی است و پیدا کردن موقعیت شغلی در این رشته، ارتباط مستقیمی با سطح تحصیلات دارد. معمولا، کارفرماها حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به بازار کار مهندسی معماری، لیسانس رشته‌ معماری و شهرسازی یا یک رشته‌ مرتبط مثل عمران در نظر می‌گیرند. البته در بعضی از آگهی‌های استخدام کارآموز معماری، مدرک کاردانی این رشته یا رشته‌های مرتبط نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف معماری و شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد، مثل معماری پایدار، معماری فناوری، معماری مسکن، معماری نما و در مقایسه با فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس، فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بیشتری خواهند داشت.

معماری به چه شاخه‌هایی تقسیم می‌شود؟

معماری ترکیب علم و هنر است و مهندسین معمار با استفاده از اصول مهندسی و قوانین زیبایی شناختی، ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف را طراحی می‌کنند. در حال حاضر، حوزه‌های فعالیت مختلفی برای مهندسی معماری به شرح زیر وجود دارد که هرکدام در یک زمینه خاص فعالیت دارند:

· رشته مهندسی معماری ساختمان

· شاخه معماری منظر

· شاخه مهندسی شهرسازی

· معماری و طراحی داخلی

چارچوب وظایف شغلی و مسئولیت‌های کاری معماری

مهندسین معمار، وظایف بسیار گسترده‌ای بر عهده دارند. البته، وظایف آن‌ها در مشاغل مختلف ممکن است با هم دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کل می‌توان گفت که کارفرمایان پس از استخدام مهندس معمار، این انتظارات را از او دارند:

  • خواندن و تفسیر کردن اسناد فنی پیچیده
  • طراحی، تحلیل و تغییر نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه یا سازه‌ها
  • آزمایش و ارزیابی سیستم‌های ساختمانی برای پیدا کردن مشکلات و رفع آن‌ها
  • تضمین ایمنی، کارایی و قابل اطمینان بودن نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و سازه‌ها
  • اطمینان از عملکردی بودن و ایمن بودن سیستم‌های ساختمان
  • کمک به اعضای تیم ساخت‌و‌ساز برای تعیین اهداف، بودجه و بازه‌ زمانی انجام پروژه
  • شناسایی و رفع مشکلات در نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و ساختارهای ساختمان‌ها
  • مشاوره دادن به مشتریان در رابطه با پروژه‌های ساختمانی

مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای موفقیت در حوزه معماری

شغل معماری نیازمند مهارت‌های نرم و سخت متعددی است. به طور کل، کارفرمایان، در آگهی‌های دعوت به همکاری مهندس معمار، بیشتر بر این مهارتها تاکید دارند:

  • مهارت‌های تحلیلی برای درک محتوای طراحی‌ها مثل سیستم‌های مکانیکی و چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر عملکردهای ساختمان
  • مهارت‌های ارتباطی برای گفتگو در رابطه با ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در جلسات ارائه‌ طرح‌ها و آماده‌سازی نقشه‌ها
  • توانایی تصویرسازی و تجسم ذهنیِ نحوه‌ قرارگیری اجزای مختلف ساختمان نسبت به هم دیگر
  • مهارت‌های ریاضیاتی قوی برای انجام محاسبات ریاضیاتی به منظور تعیین ویژگی‌های ساختمان
  • توانایی سازمان‌دهی برای مدیریت اسناد و مدارک مرتبط با پروژه
  • خلاقیت در طراحی ظاهر کلی ساختمان‌ها و دیگر ساختارها برای حصول سازه‌ نهایی مطلوب و عملکردی
  • مهارت‌های فنی برای استفاده از فناوری CADD به منظور تهیه‌ نقشه‌ها به عنوان بخشی از مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان (BIM)

تفاوت‌های اصلی مهندسی معماری با مهندسی عمران چیست؟

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی عمران وظیفه طراحی و ساخت پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شامل جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب‌رسانی، زیرساخت‌های عمومی و را بر عهده خواهند گرفت. در مقابل، مهندسین معمار که مهندس ساختمان نیز نامیده می‌شوند، وظیفه بهینه‌سازی ساختارها و سیستم‌های درون ساختمان‌ها را انجام می‌دهند و اغلب با سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ مطبوع (HVAC)، آکوستیک و نورپردازی سروکار دارند. لازم به ذکر است هم مختصصین عمران می‌توانند برای آگهی‌های استخدام مهندس معمار رزومه ارسال کنند و هم مهندسین معمار می‌توانند به دنبال تصاحب فرصت‌های شغلی مهندس عمران باشند.

جمع‌بندی

بحران‌هایی که در آینده بشر با آن‌ها مواجه می‌شود و فناوری‌های جدید، آینده‌ معماری را دگرگون خواهند کرد. فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی و پرینترهای سه-بعدی کار را برای معماران بسیار ساده‌تر می‌کنند و نیاز به ساخت شهرهای عمودی، هوشمند و سازگار با محیط زیست، فرصت‌های زیادی برای استخدام معماران، فرآهم می‌آورند و بازار کار معماری را سرپا نگه می‌دارند.

مهندسی معماری به انگلیسی architectural engineering یکی از مشاغل مهندسی است که به شدت و سرعت در حال تغییر و تحول است. یک مهندس معمار از دانش مهندسی و ذوق و خلاقیت هنری خود استفاده می‌کند تا سازه‌هایی زیبا و چشم نواز بر طبق اصول مهندسی طراحی کند

کلیه عواملی که بر حوزه ساخت و ساز و مسکن تأثیر داشته باشند، بازار کار معماری را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به عوامل سیاسی و اقتصادی، عوامل فرهنگی و بحث توسعه‌ پایدار اشاره کرد. اینطور پیش بینی شده است که رشد این رشته از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تنها ۱٪ خواهد بود.

گروه شغلی مهندسی معماری شامل مشاغل مختلفی مثل معمار ساختمان، طراحی فضای باز، شهرسازی و طراحی داخلی است که در این میان، مهندسی شهرسازی، بیشترین رشد و طراحی داخلی کمترین رشد را به خود اختصاص می‌دهند.


[ بازدید : 56 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

هرآنچه لازم است در مورد شرایط استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بدانید!

دوشنبه 25 اسفند 1399
15:52
محیا باقری

روز به روز فضای دیجیتال و آنلاین حضور پررنگ‌تری در زندگی روزمره ما پیدا می‌کند و به تبع آن، اهمیت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر احساس می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی و حتی سازمان‌های دولتی، تمام یا بخش زیادی از فعالیت‌های خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌دهند. چون خوب می‌‌دانند که در صورتی که از قافله دیجیتال عقب بمانند شانسی برای رقابت‌ با کسب و کارهای همتای خود را نخواهند داشت. بنابراین، نیاز به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، به شدت در حال افزایش و بیشتر شدن است.

از آن‌جا که دیجیتال مارکتینگ، شغلی کاملا جدید در بازار کار ایران است، هنوز در کشور ما، تعداد کارشناسان این حوزه بسیار پایین است. بنابراین، حقوق و مزایای کارشناس دیجیتال مارکتینگ در مرحله‌ کارآموزی، نسبت به خیلی از مشاغل، بالاتر است.

برای مشاهده‌ آگهی‌های استخدام کارشناس بازاریابی دیجیتال ، کلیک کنید.

اگرچه، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، به همراه تجربه‌ کار بازاریابی، اهمیت زیادی در این شغل دارن؛ اما برخی کارفرمایان در استخدام کارشناس مارکتینگ، به تحصیلات و مدرک دانشگاهی شما هم اهمیت می‌دهند. به این ترتیب، فارغ‌التحصیلان رشته‌‌ مدیریت بازرگانی، به ویژه آن‌هایی که در گرایش بازاریابی تحصیل کرده‌اند، در اولویت تصاحب فرصت‌های شغلی مارکتینگ قرار دارند.

با ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ می‌توانید در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوید و با توجه به مهارت‌ و علاقمندی خود در یک زمینه خاص دیجیتال مارکتینگ، متخصص و حرفه‌ای شوید.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط استخدام دیجیتال مارکتینگ و بازار کار و آینده شغلی این حوزه جذاب صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چارچوب اصلی وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، شاخه‌های مختلفی دارد و هر شغلی وظایف و مسئولیت‌‌های خاصی دارد. با این حال، هر کارشناس دیجیتال مارکتینگ، باید آشنایی خوب با تمامی زمینه‌‌های فعالیت این حوزه داشته باشد. برخی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • همکاری با تیم‌های بازاریابی، فروش و توسعه‌ محصول
  • پیگیری منظم استراتژی‌های بازاریابی رقبا و شناخت دقیق آن‌ها
  • بهبود میزان شناخت و محبوبیت برند
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • پیشنهاد و اجرای روش‌های بازاریابی مستقیم
  • پیشنهاد راهکارها و روش‌هایی برای بهبود فروش
  • تقویت جایگاه شرکت در فضای وب
  • طراحی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با توجه به اهداف سازمانی
  • همکاری در تولید محتواهای دیجیتال مثل وبسایت، بلاگ، اخبار، پادکست‌ها، اینوگرافی‌ها، ویدئوها و و مدیریت تولید این محتواها
  • ایجاد و نظارت بر ROIها (نرخ‌های بازگشت سرمایه) و KPIها (شاخص‌های عملکرد کلیدی)
  • به روز بودن در حوزه‌ی فناوری‌های رسانه‌ای جدید و آخرین ترندهای فناوری

مزایای فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ

شغل دیجیتال مارکتینگ، مزیت‌های متعددی دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

· عدم نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی خاص

· امنیت شغلی بالا

· میانگین حقوق نسبتا بالا

· مسیرهای شغلی متنوع

· امکان آشنایی با صنایع و حوزه‌های کاری متفاوت

· فرصت همکاری به عنوان فریلنسینگ یا دورکاری

· بازار کار خوب و پررونق

· مسیر رشد و پیشرفت سریع

بررسی آینده و مسیر پیشرفت شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بازار کار ایران

از آن جا که اکثر مشاغل دیجیتال مارکتینگ نیاز به تحصیلات خاصی ندارد، هر کسی که تنها اندکی با فناوری آشنایی داشته باشد، بتواند با نرم‌افزارهای عمومی کار کند و زبان انگلیسی را در حد متوسط بداند، می‌تواند یادگیری دیجیتال مارکتینگ را به عنوان کارآموز شروع کند. معمولا دوره‌ کارآموزی دیجیتال مارکتینگ، حدود یک سال طول می‌کشد و شما را برای انجام تمامی کارها در حوزه‌ بازاریابی دیجیتال آماده می‌کند.

کسی که در حوزه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ، متخصص می‌شود و مشاغل مدیریتی را تصاحب می‌کند، با چند سال تجربه می‌تواند به جایگاه شغلی مدیر بازاریابی و تبلیغات شرکت برسد. البته این انتهای مسیر نیست و کسی که حوزه‌ پراهمیت بازاریابی را مدیریت می‌کند، نهایتا می‌تواند به جایگاه‌هایی مثل مدیر اجرایی و نهایتا مدیر عامل شرکت برسد.

معمولا در سال‌های اولیه‌ کار به عنوان دیجیتال مارکتینگ، تنها در یک یا دو شاخه ساده‌تر بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید. اما با افزایش تجربه، به تدریج، می‌توانید در شاخه‌های مهم‌تری فعالیت کنید. پس از چندین سال کسب تجربه به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، معمولا مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به عهده‌ شما قرار می‌گیرد. در این مرحله می‌توانید برای مشاغلی مثل مدیر اجرایی دیجیتال مارکتینگ، رزومه ارسال کنید.

چه سازمان‌هایی بیشتر از همه به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

در حال حاضر، تقریبا تمامی کسب‌وکارها در حال روی آوردن به فضای مجازی هستند؛ چرا که استقبال شدید مردم از رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی را به بهترین مکان برای رقابت تبلیغاتی تبدیل کرده است. در نتیجه، تقریبا تمامی بخش‌های صنعتی و تجاری و حتی سازمان‌های ارائه دهنده‌ خدمات دولتی، نیازمند کارشناسان دیجیتال مارکتینگ هستند. در زیر، فهرستی از سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که نیاز بیشتری به استخدام کارشناس بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ دارند، مشاهده می‌کنید:

  • شرکت‌های تخصصی تبلیغات و بازاریابی
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ مواد غذایی
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ سفر و گردشگری
  • کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ املاک و مستغلات
  • کلینیک‌ها و کسب‌وکارهای فعال درحوزه‌ سلامت
  • باشگاه‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ ورزش و تناسب اندام
  • فروشگاه‌ها
  • کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ فشن و پوشاک
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ آموزش
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ سرگرمی

جمع‌بندی

در نتیجه‌ تغییر و تحولات گسترده در بازاریابی سنتی و تبدیل آن به بازاریابی مدرن و دیجیتال، شغلی به نام کارشناس دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده که هنوز رشته‌ای رسمی در دانشگاه‌های کشور ما برای آن تعریف نشده است. با توجه به اینکه این حوزه کاری نسبتا جدید است، افراد حرفه‌ای و متخصص در بازاریابی دیجیتال، هنوز خیلی کمتر از نیاز بازار است. به همین دلیل، بازار کار دیجیتال مارکتینگ، بسیار پررونق است و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، در صورتی که مهارت و توانایی‌های لازم را داشته باشند حقوق و درآمد نسبتا بالایی می‌توانند کسب کنند.

برای ورود به حوزه‌ بازاریابی دیجیتال بهتر است با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ شروع کنید. پس از سپری کردن دوره‌ کارآموزی و کسب تجربه و مهارت هم می‌توانید برای آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ رزومه ارسال کنید و در یک شاخه فعالیت خود را شروع کرده و رفته‌رفته، با جایگاه‌های مدیریتی در دیجیتال مارکتینگ برسید. نهایتا می‌توانید جایگاه‌های شغلی مدیر تبلیغات یا بالاتر را تصاحب کنید.


[ بازدید : 43 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی برق بخوانند: مهندسی برق و شرایط استخدام آن

شنبه 23 اسفند 1399
17:32
محیا باقری

با پیشرفت علم و فناوری و وابستگی هر چه بیشتر تمدن بشری به فناوری‌های الکترونیکی، نیاز به استخدام مهندس برق در سازمان‌ها نیز افزایش میابد. مهندسی برق گرایش‌های متعددی مثل الکترونیک، قدرت، مخابرات و ... دارد که بازار کار هر کدام با بقیه متفاوت است. با این حال، در مجموع می‌توان گفت که این رشته بازار کار خوبی دارد و آینده‌ی خوبی در انتظار آن است.

این شغل نیز همانند سایر مشاغل مهندسی، در کشورهای توسعه‌یافته رشد کندی دارد. در مقابل، در کشورهای در حال توسعه که هنوز زیرساخت‌ها کامل نشده‌اند و پروژه‌های ساخت‌وساز با سرعت قابل توجهی در حال زیاد شدن هستند، نیاز به این رشته بسیار زیاد است. انتظار می‌رود که بازار کار این شغل در دنیا، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ حدود سه درصد رشد داشته باشد که کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس برق در شرکت‌های معتبر و ارسال رزومه به آن‌ها کلیک کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با رشته‌ی برق و گرایش‌های مختلف آن صحبت کنیم و سپس در رابطه با بازار کار و آینده‌ی این رشته اطلاعاتی برای فارغ‌التحصیلاتن جویای کار فرآهم آوریم.

دلیل نیاز بالای کنونی به مهندسان برق در سازمان‌های مختلف چیست؟

سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که به دنبال جذب مهندس برق هستند؛ معمولا در حوزه صنعت یا خدمات فعالیت می‌کنند. این سازمان‌های دولتی یا خصوصی، بسته به نوع فعالیت انتظار دارند مهندس برق سیستم‌ها و ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی را طراحی و تولید کند. همچنین مهندس برق باید در فواصل معین و مشخص، به سایت‌ها و شهرهایی که تجهیزات الکترونیکی در آن محل‌ها نصب شده‌اند سرکشی کرده و میزان کارایی وسایل را بررسی کند.

کارهای معمول یک مهندس برق چیست؟

گرایش‌های مختلف رشته‌ی برق شامل کارهای متفاوتی هستند ولی در ممجوع می‌توان گفت که یک مهندس برق باید کارهای زیر را انجام دهد:

  • طراحی و تولید روش‌های جدید برای بهبود یا طراحی محصولات به کمک ابزارها و سیستم‌های الکتریکی
  • توسعه استانداردها برای سیستم‌ها و روش‌های الکتریکی و الکترونیکی
  • طراحی کردن، توسعه دادن، آزمایش کردن و مدیریت کردن دستگاه‌های الکترونیکی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و تعیین ظرفیت و هزینه برای تهیه یک سیستم ارزیابی و توسعه سیستم‌ها

رشته‌ی مهندسی برق چه آینده‌ای دارد؟

رشته‌ی مهندسی برق در آینده دچار تحولات زیادی می‌شود که در زیر تنها به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

  • شبکه‌های توزیع هوشمند الکتریسیته توسعه میابند
  • خودروها و ماشین آلات الکتریکی در اختیار عموم قرار می‌گیرند
  • پیشهاد نیکلا تسلا برای انتقال بی‌سیم نیروی الکتریکی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد
  • استفاده از دستگاه‌های همراه وایرلسی بیشتر می‌شود
  • هوش مصنوعی تحولات عظیمی در فناوری ایجاد می‌کند
  • محصولات پیش‌ساخته بیشتر مصرف می‌شوند
  • فناوری‌های روشنایی کم-مصرف در بسیاری از منازل و ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شوند
  • اینترنت اشیاء (IoT)زندگی ما را دگرگون می‌کند
  • توسعه‌ی پایدار اهمیت بیشتری در زندگی انسان پیدا می‌کند
  • باتری‌های بهتری ساخته می‌شوند
  • رباتیک به سطح بالاتری می‌رسد

چه شغل‌هایی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی برق وجود دارد؟

مهندسی برق الکترونیک

این شغل نقش پررنگی در بازار کار آینده‌ی مهندسی برق دارد. تکنسین‌های الکترونیک با مدارها و دستگاه‌های الکترونیکی سروکار دارند. الکترونیک را می‌توان به شاخه‌هایی مثل الکترونیک دیجیتال، الکترونیک آنالوگ، الکترونیک سیستم‌های نهفته و الکترونیک قدرت، تقسیم‌بندی کرد.

برنامه‌نویسی برق

اکثر سیستم‌های الکترونیکی توسط نرم‌افزارهای کدنویسی شده کار می‌کنند. به همین دلیل، شغلی تحت عنوان برنامه‌نویسی برق توسعه یافته است.

برای یافتن آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس برق می‌توانید به کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

کارشناس تحقیق-توسعه

یکی از انواع کار برای مهندس برق، تحقیق و توسعه است. میزان مشاغل تحقیق و توسعه در بازار کار مهندسی برق، در مقایسه با خیلی از گروه‌های شغلی، بیشتر است. فناوری به سرعت در حال رشد است و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی نیز باید پا به پای آن رشد کنند. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی ساخت این سیستم‌ها، دارای واحد‌های تحقیق و توسعه (R&D) هستند.

مهندسی شبکه

با توجه به افزایش اهمیت IoT و فناوری‌های ارتباطی در آینده، مهندسی شبکه بازار کار خوبی خواهد داشت.وظایف طراحان شبکه عبارتند از: نصب، توسعه و نگهداری از شبکه‌های کامپیوتری درون سازمانی یا بین سازمانی.

مهندس برق خودرو

شغل مهندسی برق خودرو یکی از ساده‌ترین مشاغل در مهندسی برق است. این شغل شامل طراحی سیستم‌های سیم‌کشی و ساخت یا مونتاژ قطعات الکتریکی خودروها می‌باشد.

مهندسی کنترل

در این شغل از نظریه‌ی کنترل برای طراحی سیستم‌های خودکار و اتوماسیون استفاده می‌شود. در این حوزه، از سنسورها استفاده‌های زیادی می‌شود. یک متخصص کنترل باید سیستمی را طراحی کند که به داده‌های گردآوری شده از طریق سنسورها، واکنش درست نشان دهد. این شغل بازار کار بسیار خوبی در میان مشاغل مختلف رشته‌ی برق دارد.

مهندسی مخابرات

کارشناسان مخابرات با اصول کار سیستم‌های مخابراتی مثل سیستم‌های انتقال صوت یا داده، فیبرهای نوری و امواج، آشنایی دارند و سیستم‌های مخابراتی را طراحی کرده، توسعه می‌دهند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. سازمان‌هایی مثل سازمان مخابرات، صدا و سیما و ارگان‌های نظامی، نیازمند کارشناس مخابرات هستند.

مهندس برق صنعتی

در صنایع از سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس پیچیده و متعددی استفاده می‌شود. مهندسان برق صنعتی، طیف گسترده‌ای از سیستم‌های الکتریکی صنعتی را به طور ایمن و مطابق با استانداردها، طراحی کرده، می‌سازند، رفع اشکال می‌کنند و بر عملکرد آن‌ها، نظارت دارند.

آیا خانم‌ها نیز می‌توانند به عنوان مهندس برق مشغول به کار شوند؟

با اینکه اکثر مشاغل در حوزه‌ی برق برای خانم‌ها مناسب نیست اما فرصت‌های شغلی در این رشته برای خانم‌ها خیلی کم نیست.

خانم‌ها برای برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس برق خانم کلیک کنند.

کارفرمایان در استخدام مهندس برق چه توانمندی‌هایی را در نظر می‌گیرند؟

  • تمرکز
  • ابتکار عمل
  • مهارت‌های بین فردی و روحیه همکاری
  • مهارت‌های ریاضی
  • دست به آچار بودن
  • نوشتن
  • زبان انگلیسی قوی

برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام مهندس برق، کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

رشته‌ی برق دارای گرایش‌های مختلفی است. بازار کار این گرایش‌ها با هم دیگر متفاوت است ولی در مجموع می‌توان گفت که نیاز به مهندس برق بالاست. آینده‌ی روشنی برای این رشته پیشبینی می‌شود. برای اینکه بتوانید به عنوان مهندس برق مشغول به کار شده و در حرفه‌ی خود موفق شوید، باید مهارت‌های سخت مثل برنامه‌نویسی و مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های ارتباطی را تقویت کنید.


[ بازدید : 73 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

مهندسی صنایع چیست و این رشته شامل چه مشاغلی می‌باشد؟

شنبه 23 اسفند 1399
15:23
محیا باقری

با توجه به نقش کلیدی مهندسان صنایع در سازمان‌های تولیدی و خدماتی،بسیاری از مجموعه‌های خصوصی و دولتی اقدام به جذب این افراد کرده‌اند. مهندسی صنایع به این منظور پدید آمده است که هزینه‌ها را کاهش دهد؛ از اتلاف انرژی جلوگیری کند و راندمان را بالا ببرد. در شرایط فعلی، بهینه‌سازی فرآیندهای جاری در یک سازمان می‌تواند برگ برنده آنها در بازار باشد و همین مسئله دلیل اصلی رشد بازار کار مهندسی صنایع است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس صنایع در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

سرعت رشد علم و تولید در دنیا، روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان، کمبود زمان، چالش‌های تولید، خواسته‌های روزافزون مشتریان و طراحی‌های پیچیده؛ فشار بیشتری به مهندسان و واحدهای تولیدی وارد می‌کنند. اینجاست که مهندس صنایع به کمک سازمان‌ها می‌آید و با به حداقل رساندن اتلاف در فرآیندهای جاری در مجموعه، موجب بهینه‌سازی در منابع انسانی، هزینه‌ها و زمان می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با رشته‌ی مهندسی صنایع، شرایط استخدام آن و مشاغل مختلف در این حوزه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مهندسین صنایع باید چه کارهایی انجام دهند؟

با اینکه مهندسی صنایع شامل مشاغل بسیار متنوعی است اما در مجموع می‌توان گفت که وظایف مهندسین صنایع شامل موارد زیر است:

  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی
  • تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و صورت‌های مالی با روش‌های کنترل کیفیت و بهبود آنها
  • یافتن عیوب و رفع آنها
  • ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی
  • صحبت با مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها و نارضایتی آنها
  • کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت
  • تعالی سازمانی
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید
  • گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها

مهندسی صنایع شامل چه مشاغلی است؟

مهندسی صنایع حوزه‌ای بسیار گسترده است که مشاغل متنوعی را در بر می‌گیرد. در زیر به معرفی مشاغل مختلف در این حوزه می‌پردازیم.

شغل مدیر تولید

تا به حال فکر کرده‌اید محصولات تولیدی کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف چه مراحلی را پشت سر می‌گذارند تا به دست شما برسند؟ برای یک محصول کوچک که شاید روزانه از آن استفاده می‌کنید؛ فرآیندها، افراد و مواد اولیه مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نظارت بر تمام این موارد، بر عهده مدیر تولید است. بنابراین می‌توان گفت داستان تمام محصولات یا خدماتی که توسط افراد مختلف استفاده می‌شود؛ از استخدام مدیر تولید آغاز می‌شود.

بیشتر واحدها و سازمان‌های تولیدی، نیاز به استخدام مهندس صنایع در زیرمجموعه مدیریت تولید دارند. شما با پذیرفتن این جایگاه شغلی، موظف هستید برای تولید برنامه‌ریزی داشته باشید و بهترین سیستم را برای بهینه‌سازی خط تولید طراحی و پیاده‌سازی کنید. نظارت بر تولید و رفع اشکالات در این زمینه هم بر عهده شماست.

به طور کلی می‌توان گفت که وظایف مدیر تولید عبارتند از:

  • نظارت و هماهنگی بر تمام واحدها و عوامل دخیل در تولید
  • برنامه‌ریزی و تهیه برنامه برای تولید محصولات
  • تصمیم‌گیری درباره منابع و مواد اولیه مورد نظر
  • انتخاب تجهیزات مورد نیاز در خط تولید کارخانه. مسئولیت نگهداری این تجهیزات هم بر عهده اوست.
  • تعیین استانداردهای کیفیت و رسیدن به آنها
  • اطمینان از مقرون به صرفه بودن محصولات
  • نظارت بر بهره‌وری، استاندارد و اجرای برنامه‌های مشخص شده
  • تعمیر تجهیزات در صورت خرابی
  • ارتباط با شرکت‌ها و تامین کنندگان مواد اولیه
  • اطمبنان از رعایت کامل ایمنی و بهداشت در محیط کارخانه
  • اجرای سیاست‌ها و اهداف کلی سازمان
  • جمع‌اوری و تحلیل داده‌ها و تهیه گزارشات تولید
  • نظارت بر عملکرد کارگران و ایجاد انگیزه و توانایی
  • کار تیمی در آنها
  • شناسایی نیازهای آموزشی کارگران

برای آشنایی بیشتر با شغل مدیر تولید به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل در مهندسی صنایع می‌توانید به مقاله‌ی «استخدام مدیر تولید :راهنمای گام به گام از کارآموزی تا مدیریت» در بخش بلاگ کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

شغل مدیر منابع مالی و مدیر منابع انسانی

اگرچه رشته مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی به طور جداگانه هم وجود دارند؛ اما بسیاری از افراد شاغل در این موقعیت‌های شغلی را مهندسان صنایع تشکیل می‌دهند. چرا که در مقطع ارشد مهندسی صنایع می‌توانید این گرایش‌ها را انتخاب کنید و بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند از مهندسان صنایع برای موقعیت‌های شغلی مختلف استفاده کنند.

شغل مدیر پروژه و برنامه‌ریزی

مدیریت پروژه یا کنترل پروژه را می‌توان پرتقاضاترین گروه شغلی در بین مهندسان صنایع دانست. اگرچه اکثر سازمان‌ها به دنبال جذب مهندس صنایع در این موقعیت شغلی هستند. اما برای آنکه بتوانید در این فرصت‌های شغلی پذیرفته شوید باید به استاندارد PMbok تسلط کامل داشته باشید و کار با نرم‌فزار MSP را به طور کامل بدانید.

شغل مهندس کنترل کیفیت

جذب مهندس صنایع برای مهندسی تضمین کیفیت یا QC بیشتر در سازمان‌های صنایع غذایی و تولیدی اتفاق می‌افتد. مجموعه‌هایی که درصدد هستند استانداردهایی مانند ایزو (ISO) را دریافت کنند؛ نیاز بیشتری به استخدام مهندس تضمین کیفیت دارند. کار اصلی مهندس کنترل کیفیت تهیه مدارک و دستورالعمل‌هایی است که باید در خط تولید و سایر واحدهای سازمان انجام شود.

شغل مدیر عملیات

جذب مهندس صنایع در زیرشاخه مدیریت عملیات، معمولا به منظور دستیابی به بهره وری و تعیین میزان دستیابی به اهداف شرکت صورت می‌گیرد.مدیر عملیات، مسئولیت هماهنگی و رفع مشکلات ببن تیم‌های مختلف سازمان است.مدیر عملیات باید صورت‌های مالی و گزارشات فروش را بررسی کند، گزارش‌هایی متناسب با نیازهای سازمان تهیه کرده و به واحدهای مختلف ابلاغ نمایید و وظایف هر وحد را مشخص کرده و آنها را پیگیری کند.

شغل مدیر محصول

با جذب در این گرایش مهندسی صنایع، شما مدیریت محصول را بر عهده خواهید داشت و به بیان دیگر مالک آن محصول خواهید بود. کارهایی که در این موقعیت شغلی باید انجام دهید؛ درک نیازمندی‌های مشتری، مدیریت تیم، توسعه، کار با روندها و سیستم‌های چابک، ارزیابی محصول تولید شده و بهبود آن و پیاده‌سازی چرخه محصول از ایده تا اجراست.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس صنایع برای مشاغل فوق، کلیک کنید.

جمع‌بندی

با رشت و گسترش صنایع، نیاز به رشته‌ی مهندسی صنایع روز به روز بیشتر می‌شود. کارهای اصلی این مهندسین عبارتند از مهندسی، مدیریت و طراحی پروژه‌های تولیدی. بر همین اساس مشاغلی مثل مدیر تولید، مدیر محصول، مدیر عملیات، کنترل کیفیت و ... در این حوزه تعریف شده است.

برای آشنایی بیشتر با رشته‌ی مهندسی صنایع و شرایط استخدام آن، کلیک کنید.


[ بازدید : 43 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

تعداد فرصت‌های شغلی استخدام مهندس عمران و آینده این شغل چه وضعیتی دارد؟

شنبه 23 اسفند 1399
14:37
محیا باقری

مهندسین عمران وظیفه طراحی و اجرای ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و سدها را بر عهده دارند و این رشته، یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی به حساب می‌آید. در حال حاضر موقعیت‌های استخدام مهندسی عمران در جهان وضعیت بسیار خوبی دارد و سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.

رشته‌ مهندسی عمران یکی از محبوبترین رشته‌های مهندسی در دانشگاه است و گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. از آنجا که هر کدام از این گرایش‌ها، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند؛ به این ترتیب، سازمان‌های بسیاری به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط استخدام مهندس عمران صحبت کنیم و راجع به تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز مهندسی عمران، شرایط کاری این گروه شغلی و آینده‌ کاری مهندسی عمران، توضیحات کاملی خدمت شما ارائه کنیم.

به عنوان مهندس عمران چه مسئولیت‌هایی را باید انجام دهید؟

مهندسی عمران، حوزه‌‌ای بسیار گسترده و متنوع با مشاغل مختلف است و هر شغلی ممکن است الزامات کاری و وظایف و مسئولیتهای متنوعی را در بر بگیرد. با این حال، می‌توان مسئولیت‌های شغلی این مهندسین را به طور کلی به این شرح بیان کرد:

  • تحلیل گزارش‌های نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی و دیگر داده‌های توپولوژیک و جغرافیایی برای طراحی پروژه‌های مهندسی عمران
  • مشارکت مستقیم در نقشه‌برداری
  • آزمایش مقاومت زیربنا، بتن، آسفالت یا فولاد
  • تخمین هزینه‌ مصالح،تجهیزات و کل پروژه
  • مشارکت مستقیم در ساخت یا مرمت پروژه‌های عمرانی
  • آزمایش کردن خاک و تعیین مقاومت آن برای تحمل سازه
  • محاسبه‌ باری که سازه باید بتواند تحمل کند، محاسبه‌ سرعت جریان آب و محاسبه‌ مقاومت مصالح و سازه در مقابل نیروهای محیطی
  • نظارت و بازرسی پروژه‌ها از نظر میزان پیشرفت، انطباق با نقشه‌های مهندسی و استانداردهای نظام مهندسی

چه سازمانهایی به استخدام مهندس عمران بیشتر نیاز دارند؟

سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی متعددی، به ویژه کسب و کارهایی که به نوعی با ساخت و ساز در ارتباطند به استخدام مهندسین عمران در گرایش‌های مختلف هم نیاز دارند. در ادامه به برخی از این سازمان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سازمان‌های دولتی به ویژه وزارت وزارت نیرو، وزارت راه و ترابری، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، نیروهای مسلح و
  • شرکت‌های مالک پروژه‌های عمرانی
  • شرکت‌های غیردولتی فعال در حیطه ساخت‌وساز مثل شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری

دانشجویان عمران در چه گرایش‌هایی می‌توانند تحصیل کنند؟

مهندسی عمران به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارد و پیشرفت در این رشته، کاملا به تحصیلات در مقاطع لیسانس و بالاتر و البته، تجربه و مهارت عملی نیاز دارد. مهم‌ترین مقطع تحصیلی عمران برای ورود به بازار کار، مقطع لیسانس است.

با مدرک کارشناسی در هر کدام از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توانید برای اکثر موقعیت‌های دعوت به همکاری مهندسی عمران، رزومه ارسال کنید. به علاوه، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، مدرک کارشناسی عمران است. برخی از مهم‌‎ترین گرایش‌های مهندسی عمران عبارتند از:

· گرایش علوم مهندسی

· گرایش مهندسی اجرایی عمران

· گرایش مهندسی عمران

· گرایش مهندسی نقشه‌برداری

شرایط شرکت در آزمون پروانه نظام مهندسی

یکی از بهترین فرصت‌های استخدام مهندس عمران در کشور، سازمان نظام مهندسی است. البته پذیرش در این سازمان، نیازمند دارا بودن پروانه‌ نظام مهندسی است.

دارندگان مدرک کارشناسی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید حداقل سه سال تجربه کار داشته باشند. این مدت برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، به ترتیب، ۲ و ۱ سال است. لازم به ذکر است متقاضیان تنها می‌توانند در زمینه‌ تخصصی خود در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

پس از کسب پروانه‌ نظام مهندسی، به تدریج با افزایش سابقه کار، مهندس عمران از پایه سه به پایه دو، پایه یک و نهایتا، ارشد ارتقاء می‌یابد. سطح پروانه‌ نظام مهندسی بیانگر این موضوع است که مهندس می‌تواند در چه پروژه‌هایی و با چه میزان عظمت، کار کند.

پروانه‌ اشتغال سازمان نظام مهندسی تنها به مهندسینی تعلق می‌گیرد که در آزمون ورودی سازمان نظام مهندسی پذیرفته شوند. البته هر کسی نمی‌تواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند و حداقل مدرک تحصیلی برای شرکت در این آزمون، لیسانس یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است.

مسیر شغلی مهندسی عمران در آینده چگونه خواهد بود؟

برای اینکه به یک مهندس عمران تبدیل شوید، باید در یکی از گرایش‌های این رشته در کارشناسی یا بالاتر، فارغ‌التحصیل شوید. البته برای بعضی از گرایش‌های مهندسی عمران مثل نقشه‌کشی، می‌توان با مدرک کاردانی نیز وارد بازار کار شد. با این حال، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، کارشناسی است.

هرچند با مدرک لیسانس عمران به ویژه گرایش عمران می‌توانید وارد بازار کار شوید و شغل مناسبی پیدا کنید؛ اما، اگر به زمینه‌ای خاص علاقمند باشید می‌توانید به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه دهید تا در آینده، شغلی تخصصی‌تر و احتمالا با درآمد بالاتر پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر به حوزه محیط زیست علاقه دارید، می‌توانید در گرایش مهندسی محیط زیست، تحصیلاتتان را ادامه دهید.

پس از پایان تحصیلات باید برای آگهی‌های استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار، رزومه ارسال کنید؛ البته اکثر این مشاغل، در سطح کارآموزی هستند و معمولا دستمزد چندان بالایی ندارند. با کسب سابقه کار کافی می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید و با دریافت پروانه‌ اشتغال نظام مهندسی، شانس خود را برای پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر، افزایش دهید. به ازای هر چند سال سابقه کار، اعتبار پروانه‌ نظام مهندسی شما بالاتر می‌رود و می‌توانید روی پروژه‌های بزرگ‌تر و پردرآمدتری کار کنید.

جمع‌بندی

وضعیت و شرایط استخدام رشته مهندسی عمران به ویژه در کشورهای در حال توسعه مثل کشور خودمان بسیار خوب است و در سال‌های آینده نیز همچنان روندی افزایشی خواهد داشت. هرچند در بعضی از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توان با مدرک کاردانی وارد بازار کار شد، اما به طور کلی حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای اکثر مشاغل مهندسی عمران و برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، لیسانس است.

تحصیلات دانشگاهی، شرط لازم برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در حوزه مهندسی عمران به شمار می‌آید. همچنین، سابقه کار برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و افزایش اعتبار پروانه‌ نظام مهندسی، نیز برای پیشرفت و ارتقاء اهمیت بالایی دارد.

شرایط استخدام مهندسی عمران، علاوه بر تحصیلات، شامل تجربه و سابقه کاری و مهارت عملی بالا نیز هست. بنابراین، پس از پایان تحصیلات باید چند سالی را به عنوان کارآموز فعالیت کنید تا تجربه کاری خوبی کسب کنید. با این حال، یک مهندس عمران که علاوه بر تحصیلات، تجربه و مهارت‌های عملی خوبی داشته باشد می‌تواند درآمد بسیار بالایی از این شغل کسب کند.

درآمد و فرصت استخدام مهندس عمران با افزایش تجربه و افزایش اعتبار پروانه‌ اشتغال نظام مهندسی، افزایش می‌یابد و مهندسین باتجربه، نهایتا می‌توانند به عنوان مدیر پروژه‌های عمرانی مشغول به کار شوند.


[ بازدید : 88 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

اصول، بایدها و نبایدهای رزومه‌نویسی و ارسال رزومه

سه شنبه 19 اسفند 1399
15:56
محیا باقری

اگر در جستجوی کار هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای و استاندارد است. رزومه شامل مجموعه‌ای از اطلاعات مثل سوابق کاری و تحصیلی، اطلاعات تماس، مهارت‌ها و توانمندی‌ها، کتاب‌ها و مقالات و ... است با CV که فقط شامل سوابق تحصیلی و شغلی می‌باشد، تفاوت دارد. رزومه در واقع، معرف شما به کارفرمایی است که رزومه‌ی خود را برای او می‌فرستید.

انتخاب لحن مناسب در رزومه می‌تواند یک چالش مهم باشد. شما می‌توانید با انتخاب کلمات درست در رزومه‌ی خود، به کارفرمایان این احساس را القا کنید که به خوبی در جریان کسب و کار آن‌ها قرار گرفته‌اید و فردی مناسب برای شغل مورد نظر هستید.

برای ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای و استاندارد می‌توانید از بهترین رزومه‌ساز جاب ویژن نیز استفاده کنید.

بسیاری از ما روزهای بیکاری را تجربه کرده‌ایم؛ حتی وقتی محیط کاری خود را نامطلوب می‌یابیم شروع می‌کنیم به بالا و پایین کردن صفحات سایت‌ها و کانال‌های شغل‌یابی و علامت زدن مشاغلی که احتمال می‌دهیم برای ما مناسب‌تر باشد. بعد از این مرحله نخستین کاری که از ما خواسته می‌شود ارسال رزومه است.

ارسال رزومه همانند ساختن رزومه قواعدی دارد و افراد حرفه‌ای همواره این قواعد را رعایت می‌کنند. متاسفانه به دلیل هزینه نداشتن ارسال رزومه این تصور نادرست در برخی کارجویان ایجاد شده است که “سنگ مفت، گنجشک مفت، و به همین دلیل برای خیلی از موقعیت‌های شغلی غیرمرتبط که حتی اطلاعی از شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز آن ندارند، رزومه ارسال می‌کنند.

در این مقاله، در رابطه با بایدها و نبایدهای رزومه‌نویسی با شما صحبت خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که رفتار حرفه‌ای در ارسال رزومه برای کارفرمایان مختلف چیست.

رزومه چه تفاوتی با CV دارد؟

CV خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و کاری شما و نهایتا در حد یک صفحه است. رزومه با CV تفاوت دارد و در رزومه، علاوه بر سوابق تحصیلی و کاری، مهارت‌ها، توانمندی‌ها و تجربه‌های شما، علاقه‌مندی‌هایتان و افتخارات شما و اطلاعات دیگری وارد می‌شود. بنابراین، رزومه‌ی کاری نسبت به CV خیلی کامل‌تر است و شما را به طور تمام و کمال به کارفرما، معرفی می‌کند.

Cover Letter به چه معنی است و برای کدام فرصت‌های شغلی باید فرستاده شود؟

گاهی اوقات کارجویان فرصت‌های شغلی خاصی را پیدا می‌کنند که با تخصص و توانمندی‌های آن‌ّها انطباق کامل دارند و خود کارجو نیز به آن شغل علاقه‌ی زیادی دارد. در چنین مواردی، بهتر است کارجو در کنار رزومه‌ی خود، یک نامه‌ی اختصاصی نیز برای کارفرما ارسال کند. کارجو در این نامه علاقه‌مندی خود را به فرصت شغلی مورد نظر اعلام می‌کند و با کارفرما می‌گوید که چرا برای تصاحب آن فرصت شغلی، بهترین گزینه‌ است. به شما توصیه می‌کنیم که حتما Cover Letter را تنها برای فرصت‌های شغلی خاصی که شما برای آن‌ها ساخته شده‌اید، ارسال کنید.

یک رزومه‌ی حرفه‌ای شامل چه فیلدهایی است؟

  1. سوابق شغلی
    این بخش باید شامل تمامی تجربیات مرتبط کاری شما باشد. تجربیات کاری خود را به ترتیب از جدیدترین تا قدیمی‌ترین آن‌ها لیست کنید. این بخش باید شامل عنوان شغلی، نام سازمان یا شرکت، مدت زمان فعالیت در آن جایگاه شغلی و مسئولیت‌های کلیدی شما باشد.

بخش سوابق شغلی، مهم‌ترین بخش در رزومه‌ی شما است و در اکثر موارد، کارفرماها براساس این بخش تصمیم می‌گیرند که چه کسانی را به مصاحبه دعوت کنند. بنابراین، برای نوشتن این بخش خیلی با دقت عمل کنید و رزومه‌ی خودتان را طوری بنوسید که سوابق شغلی در اول آن قرار بگیرد و بیشترین حجم از رزومه‌ی شما را به خودش اختصاص دهد.

دقت داشته باشید که بخش دلیل ترک مشاغل قبلی را با حساسیت پر کنید و هرگز به بدگویی از کارفرمای قبلی اشاره نکنید. همچنین، هرگز در این بخش ننویسید که دلیل ترک شغل قبلی، حقوق پایین بوده است. به طور کلی بهتر است که در این بخش از رزومه‌ی خود خیلی صادق نباشید و از جملات کلیشه‌ای مثل «دوست داشتم چالش‌های جدیدی را تجربه کنم» استفاده کنید.

  1. سوابق تحصیلی
    اهمیت سوابق تحصیلی برای بعضی فرصت‌های شغلی کمتر و برای بعضی از فرصت‌های شغلی بیشتر است ولی اهمیت این بخش، همیشه کمتر از سوابق شغلی است و بنابراین، تنها در صورتی باید آن را در قسمت ابتدایی رزومه‌ی خود قرار دهید که سابقه‌ی شغلی قابل توجهی ندارید. حتی سوابق کارآموزی نیز نسبت به سوابق تحصیلی در اولویت قرار دارند.
  2. اطلاعات خصوصی و اطلاعات تماس
    در این قسمت باید اطلاعات اولیه ای از خودتان ارایه دهید. اطلاعاتی از قبیل نام، شماره تماس، آدرس ایمیل، محدوده‌ی محل سکونت خود را ارایه دهید. همچنین اگر جنسیتتان مذکر است لازم است وضعیت نظام وظیفه خود را در رزومه مشخص کنید. دقت داشته باشید که اطلاعات تماس خود را به دقت وارد کرده و از وارد کردن شماره تماس غیرفعال یا ایمیلی که هرگز آن را چک نمی‌کنید، اجتناب کنید.
  3. مهارت‌ها و قابلیت‌ها

به طور کلی، از دیدگاه حرفه‌ای می‌توان مهارت‌ها را به دو دسته ی سخت و نرم تقسیم‌بندی کرد. در زیر این مهارت‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم:

مهارت‌های نرم: مهارت‌های نرم یا مهارت‌های فردی به مهارت‌هایی مثل توانایی حل مساله، توان مدیریت و رهبری، روابط عمومی، روحیه همکاری، مدیریت زمان و … گفته می‌شود. در واقع، این مهارت‌ها، ذاتی هستند.

مهارت‌های سخت: مهارت‌های سخت یا مهارت‌های قابل اندازه‌گیری هر نوع مهارت فنی و تخصصی مرتبط با شغل، از برنامه نویسی پایتون گرفته تا مهارت‌های ریاضیاتی را شامل می‌شود. این مهارت‌ها را براساس میزان تسلط و سطح آشنایی به ترتیب به صورت مقدماتی، متوسط، پیشرفته، متخصص مرتب کنید.

بعضی از افراد در رزومه‌ی خود فقط به بیان مهارت‌های سخت اکتفا می‌کنند و تصور می‌کنند که بیان مهارت‌های نرم که مدرکی برای اثبات آن‌ها ندارد، به نوعی تعریف از خود است. اما تجربه نشان داده است که کارفرمایان معمولا روی صداقت کارجویان در بیان مهارت‌های نرم، حساب باز می‌کنند.

کارفرماها دنبال افرادی هستند که مهارت‌های خاص مدنظر آنان را داشته باشند. ممکن است شما مهارتی را داشته باشید و فراموش کنید آن‌ را در رزومه خود وارد کنید و یا از نظرتان کم اهمیت باشد. بنابراین بهتر است مهارت‌هایی که در عنوان شغلی دلخواه شما کارفرماها انتظار دارند داشته باشید را بررسی کنید.

تمامی این بخش‌ها به همراه چندین بخش دیگر در رزومه‌ساز کامل جاب ویژن وجود دارند و شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این کاریابی، یک رزومه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید و آن را برای فرصت‌های شغلی متعدد در این وب‌سایت، ارسال کنید.

یک رزومه‌ی استاندارد چه قالبی دارد؟

  • حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود ۲-۳ سانتیمتر باشد.
  • اندازه فونت متن بین ۱۰-۱۲ و برای تیترها ۱۶-۱۴ مناسب است.
  • بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگ‌تر بنویسید (نه بزرگ‌تر از فونت ۱۴)
  • فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.
  • از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونت‌های فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونت‌های Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه می‌شوند.
  • برای فهرست‌وار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
  • رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه‌ ۳ صفحه‌ای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحه‌ها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر می‌شود.
  • وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسبی به رزومه شما می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.

اشتباهاتی که هرگز نباید در رزومه‌نویسی مرتکب شوید

۱- غلط‌های تایپی یا املایی

۲- اشتباه بودن یا ناقص بودن اطلاعات تماس

۳- ارسال یک رزومه بدون هیچ گونه تغییری برای فرصت‌های شغلی مختلف

۴- طولانی بودن بیش از حد اطلاعات

۵- تواضع و فروتنی بیش از حد

۶- مبالغه و اطلاعات نادرست

۷- استفاده از قالب رزومه غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای

۸- اشاره نکردن به تاریخ شروع و پایان همکاری

۹- بدگویی در رابطه با کارفرمای قبلی یا هرگونه اطلاعات منفی دیگری

۱۰- زیاده گویی

۱۱- بیان اطلاعات و سوابق کاری غیرمرتبط

۱۲- خلاصه بودن بیش از حد اطلاعات

رعایت اصول حرفه‌ای در فرستادن رزومه برای کارفرمایان مختلف

ارسال رزومه نیز همانند نوشتن رزومه نیازمند رعایت اصول خاصی است که در اینجا می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. اول اینکه هرگز برای فرصت‌های شغلی که با رزومه و تخصص شما انطباق ندارند، رزومه ارسال نکنید. بعضی از کارجویان تصور می‌کنند که این کار نمی‌تواند مشکلی برای آن‌ها ایجاد کند اما باید بدانید که ارسال رزومه برای این فرصت‌های شغلی می‌تواند تبعات زیر را به همراه داشته باشد.

· سازمانی را تصور کنید که برای هر موقعیت شغلی خود ۱۰۰ رزومه دریافت می‌کند، حال اگر ۸۰ درصد این رزومه‌ها بی‌ربط به نیاز آن سازمان باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ روشن است. اتلاف بخش زیادی از وقت و انرژی بخش منابع انسانی سازمان و در نتیجه کاهش دقت و بازدهی در فرایند گزینش افراد به دلیل همین خستگی ناشی از بررسی رزومه‌های غیرمرتبط.

· تخریب برند شخصی کارجو یکی از مهمترین پیامدهای ارسال رزومه بدین شکل است و این حس را در کارفرما ایجاد میکند که او هنگام ارسال رزومه توجه کافی به شرح شغل و وظایف نداشته است. تصویر چنین کارجویی در ذهن یک کارفرما یک فرد بی دقت، کم توجه و غیر حرفه ای است.

به عنوان مثال اگر تخصص شما صرفا در برنامه‌نویسی باشد و برای یک آگهی استخدام طراح UI/UX در یک سازمان معتبر رزومه بفرستید، نه تنها آن فرصت شغلی را تصاحب نخواهید کرد، بلکه اگر زمانی آن سازمان نیازمند نیروی برنامه‌نویس باشد، ممکن است به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای شما در ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی قبلی، شما را استخدام نکند.

· ارسال رزومه غیرهدفمند و غیرمرتبط با موقعیت شغلی توسط کارجویان باعث می‌شود که رزومه‌ی آن‌ها در بیشتر درخواست‌هایی که داشته‌اند رد شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد حس سرخوردگی در آن‌ها شده و پس از گذشت مدت زمانی، دیگر حتی برای مشاغلی که مناسب آن‌هاست نیز، رزومه ارسال نکنند.

بنابراین، پیش ار ارسال رزومه برای کارفرمایان به موارد زیر توجه داشته باشید:
الف) کارفرماها به دنبال فردی میگردند که از لحاظ توانمندی و مهارت، سوابق کاری و سوابق تحصیلی با شرایط و شاخص های مدنظر آنها همخوانی داشته باشد.
ب) کارفرما فردی را انتخاب میکند که برای تصاحب آن شغل، با علاقه، جدی و پرانگیزه باشد. برای ساخت رزومه ای جذاب، از بهترین رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید.

استفاده‌ی حرفه‌ای از شبکه‌ی اجتماعی لینکدین

شبکه‌ی اجتماعی لینکدین پتانسیل بالایی برای ارتقای موقعیت کاری، ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند و کمک به استخدام افراد دارد، اما به شرط اینکه با تکنیک‌های کاربردی آن‌ها به خوبی آشنا شوید. در زیر نکاتی برای داشتن یک حساب کاربری حرفه‌ای در لینکدین به شما می‌آموزیم:

· مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به خلاصه‌ترین شکل ممکن در حساب کاربری لینکدین خود بنویسید.

· در لینکدین تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

· درخواست‌های توصیه را جدی بگیرید.

· به دستاوردهای خود اشاره کنید.

· سعی کنید پروفایل شما تا جای ممکن، کامل و جذاب باشد.

· شبکه‌سازی در لینکدین را به طور هدفمند انجام دهید.

· در صورتی که کاری داوطلبانه انجام داده‌اید در حساب کاربری لینکدین خود به آن اشاره کنید.

جمع‌بندی

رزومه سندی است که شامل اطلاعاتی از تجربیات شغلی، تحصیلی، مهارت‌ها و دیگر اطلاعات دیگر است. در واقع، رزومه معرف شما به کارفرما است. بنابراین، نوشتن رزومه با رعایت اصول حرفه‌ای نقش زیادی در انتخاب شما برای یک شغل دارد.

داشتن تحصیلات خوب، مهارت‌های عالی و سابقه کار خوب زمانی که با رزومه‌ای حرفه‌ای همراه نباشد، نمی‌تواند در پیدا کردن یک شغل خوب، کمک زیادی به شما نخواهد کرد. رزومه، معرف شما به کارفرما است و باید در نوشتن یا ساختن آن با استفاده از رزومه‌ساز یا قالب رزومه، نهایت دقت را داشته باشید.


[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]