شرایط و نیازمندی‌های استخدام در مشاغل مهندسی کشاورزی و مهندسی فضای سبز

دوشنبه 22 شهريور 1400
12:09
محیا باقری

پیشبینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت انسان روی کره‌ی خاکی به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد. تأمین غذای مورد نیاز این جمعیت عظیم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشر است. بنابراین، تعداد آگهی‌های استخدام مهندس کشاورزی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. همچنین با افزایش اهمیت معماری سبز، نیاز به استخدام مهندس فضای فضای سبز نیز روز به روز افزایش میابد.

هر شهری برای زیبایی، حفاظت‌ از پوشش‌های گیاهی مختلف، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری نیاز به مهندس فضای سبز دارد. تقریبا تمام شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری‌ها به دنبال استخدام مهندس فضای سبز و کشاورزی هستند.

بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، مصرف بیش از اندازه‌ی سموم و کودهای شیمیایی و آلودگی‌های زیست‌محیطی، بسیاری از زمین‌های کشاورزی را غیر قابل استفاده ساخته است. به علاوه، مشکلات دیگری مثل بحران آب و گرمایش جهانی، راندمان کشاورزی سنتی را بسیار پایین آورده و هزینه‌های کشاورزی را افزایش داده‌اند. در چنین شرایطی مهندسین کشاورزی می‌توانند با مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از روش‌های علمی برای افزایش بازدهی تولید، به کمک کشاورزان، دولت‌ها و مردم بیایند.

اهمیت رشته‌های مهندسی کشاورزی

دولت‌ها برای حاصلخیز نگه داشتن خاک‌ها نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارند زیرا بهره‌برداری بی‌رویه از این زمین‌ها، سبب فرسایش و تهی شدن منابع غذایی آن‌ها می‌شود. این مهندسین باید روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد نیاز برای کشاورزی پیدا کنند زیرا بزرگترین بحرانی که انسان در دهه‌های آینده تجربه خواهد کرد، بحران بی‌آبی است. وظیفه‌ی سنگین سیر کردن خیل عظیم جمعیت بشر در سال‌های آینده بر دوش مهندسین صنایع غذایی و مهندسین کشاورزی قرار دارد و کسانی که به عنوان مهندس کشاورزی مشغول به کار می‌شوند، باید روش‌هایی را برای بازدهی بالای زمین‌های کشاورزی توسعه دهند.

مهندس فضای سبز به چه کسی گفته می‌شود؟

مهندس فضای سبز (Landscape engineering) به شخصی توانمند، باهوش، هنرمند و خلاق گفته می‌شود که شناخت کافی درباره پوشش‌های گیاهی و اصول طراحی، تنظیم، نظارت بر عملکرد و اجرای فضای سبز را دارد و دوست‌دار محیط زیست است. یک مهندس فضای سبز باید اطلاعات کافی در رابطه با علم کشاورزی مانند خاک‌شناسی، هواشناسی، چمن‌کاری، باغبانی و گل‌کاری، آبیاری، مواد گیاهی، طراحی گرافیکی، دانش اکولوژی و علوم جغرافیایی را داشته باشد و بتواند از آن‌ها در جهت ایجاد و طراحی و اجرای فضای سبز شهری استفاده کند.

برای استخدام شدن به عنوان مهندس کشاورزی یا مهندس فضای سبز باید چه تحصیلاتی داشته باشید؟

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام مهندس کشاورزی، لیسانس مهندسی کشاورزی است. این رشته دارای گرایش‌های زیر است:

· علوم و صنایع غذایی

· گیاه پزشکی

· اصلاح نباتات

· اقتصاد کشاورزی

· آبیاری و زهکشی

· ترویج و توزیع کشاورزی

· تو.سعه روستایی

· حشره شناسی

· شناسایی و کنترل علف‌های هرز

· گرایش باغبانی

· خاک شناسی

· علوم و تکنولوژی بذر

· مکانیزاسیون کشاورزی

· مهندسی بیوسیستم

· مدیریت کشاورزی

· و ...

هندسی فضای سبز یک رشته میان-رشته‌ای است و از سه رشته علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی عمران و معماری تشکیل شده است. در این رشته بیشتر دروس معماری، طراحی، کشاورزی و باغبانی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید به رشته مهندسی فضای سبز، مهندسی طراحی منظر هم گفته می‌شود. دانشجویان این رشته باید حدود ۴ سال مطالعه داشته باشند تا بتوانند مدرک کارشناسی خود را اخذ کنند. بعد از آن باید در دوره کارآموزی شرکت کنند و سپس با دریافت مجوز کار می‌توانند به‌عنوان ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری، فعالیت خود را آغاز کنند.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام شدن به عنوان مهندس کشاورزی و مهندس فضای سبز

برای شغل مهندس کشاورزی مهارت‌های زیر لازم هستند:

· مهارت‌های ارتباطی عالی

· مهارت در کار تیمی یا رهبری یک تیم

· توجه به جزئیات

· توانمندی در سازمان‌دهی و هماهنگی امور

· مهارت در حل مسئله

· مهارت در مدیریت زمان

· مهارت‌های ریاضیاتی و محاسباتی

· کارهای مهندسی و طراحی

· مشاوره‌ی فنی

· مدیریت بهینه‌ی آب

· انجام تست‌ها و جمع‌آوری داده‌ها

· مدیریت منابع طبیعی

· کار کردن با GPS و GIS

· آشنایی با سیستم‌های آب‌رسانی

· مهارت در انجام آزمایش‌های کیفیت آب و تحلیل داده‌های حاصل

· کار کردن با نرم‌افزار‌های طراحی سه‌بعدی CAD

· آشنایی با بیماری‌های گیاهان

· آشنایی با تأسیسات و ماشین‌آلات کشاورزی

· مهارت در پرورش گیاهان

· کنترل آفات و بیماری‌ها

· و

یک مهندس فضای سبز نیز باید مهارت‌هاییی مثل تسلط روی نرم‌افزارهایی مانند RETC ،Garden Planner ،OPTIWAT ،Cropwat 8 و نرم‌افزار اطلس گیاهان را داشته باشد تا بتواند در محل کار خود به‌عنوان یک نیروی موفق مشغول به کار شود. همچنین . برای استخدام در شرکت‌ها به عنوان مهندس فضای سبز باید به مهارت‌های نرمی مانند مدیریت زمان، نظارت، مدیریت منابع انسانی، تفکر انتقادی و هماهنگ‌سازی تسلط داشته باشید.

آیا می‌توان به عنوان یک مهندس کشاورزی، شغل آزاد داشت؟

بسیاری از کسانی که وارد این رشته می‌شوند، امید دارند که با دانش و تخصصی که پس از فارغ‌التحصیلی به دست می‌آورند، بتوانند کسب‌وکار کنونی خود را بهینه‌تر، علمی‌تر و مکانیزه‌تر کنند یا اینکه یک کسب‌وکار جدید برای خود راه‌بیاندازند. از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین کسب‌وکارهایی که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند شروع کنند، می‌توان به پرورش گیاهان زینتی اشاره کرد. این شغل نیازمند سرمایه‌ی آنچنان بالایی نیست و می‌توان با راه‌اندازی یک گلخانه‌ی کوچک در یک منطقه‌ی شهری، این کار را شروع کرد. پرورش زنبور عسل نیز از جمله کسب‌وکارهایی است که نیاز به سرمایه‌ی زیادی برای شروع ندارد.

چه سازمان‌هایی مهندسین فضای سبز را استخدام می‌کنند؟

· طراح، ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری و موسسات دولتی و خصوصی

· طراحی فضا‌ی پارک‌ها، باغ‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی، مراکز خرید و مکان‌های تاریخی

· بازسازی مناطق طبیعی مانند جنگل‌ها و تالاب‌ها

· مربی هنرستان‌های کشاورزی و فنی‌ حرفه‌ای

· وزارت مسکن و شهرداری

· وزارت جهاد کشاورزی

چه آینده‌ای در انتظار رشته مهندس کشاورزی است؟

با وجود نیاز شدید بشر به کشاورزی بهینه‌تر و حفاظت بهتر از محیط زیست، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹ تنها ۲ درصد رشد خواهد داشت که نصف میزان رشد میانگین تمامی مشاغل است. با این حال، انتظار می‌رود که در دهه‌های بعدی، نیاز شدیدی به مهندسین کشاورزی وجود داشته باشد و تعداد آگهی‌های استخدامی در این رشته بالا برود. البته میزان رشد بازار کار گرایش‌های مختلف تفاوت‌های چشمگیری با هم دیگر دارند. برای مثال، گرایش‌های مهندسی صنایع غذایی و مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی از بازار کار بهتری در مقایسه با گرایش‌های حشره‌شناسی یا هواشناسی کشاورزی برخوردار هستند.


[ بازدید : 53 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]