راهنمای استخدام روانشناس سازمانی و صنعتی

سه شنبه 23 شهريور 1400
17:56
محیا باقری

در حال حاضر، بازار کار و تعداد آگهی های استخدام روانشناس وضعیت خوبی دارد و این افراد با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت‌هایشان می‌توانند به عنوان روانشناس در مراکز مختلف استخدام شوند. مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناسی، سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و بهزیستی از جمله مراکزی هستند که نیاز به استخدام روانشناس دارند.

روانشناسی از آن دست مشاغلی است که تا همین یکی دو دهه پیش بسیار مغفول مانده بود؛ اما با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت روان و لزوم مراجعه به روان درمانگر، این شغل نیز مسیر رو به رشدی پیدا کرده است.

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در مورد شغل روانشناس سازمانی و صنعتی صحبت کنیم و راجع به وظایف و مهارت‌های لازم برای این نوع تخصص روانشناسی با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روانشناسی به چه معناست؟

روانشناس مسئولیت ارزیابی، تشخیص و درمان افراد در مورد اختلالات روانی، عاطفی، مشکلات رفتاری، تربیتی و رشدی را بر عهده دارد. در حال حاضر، تخصص‌های مختلفی در حوزه روانشناسی وجود دارد و این افراد تحت عناوین مختلف مثل روانشناس بالینی، روانشناس مشاور، روانشناس مدارس، روانشناس رشد و مشغول به کار هستند و شرح وظایف هرکدام با توجه به زمینه کاریشان با یکدیگر تفاوت دارد. اما روند کلی کار آن‌ها تا حدودی مانند هم است و شامل گفتاردرمانی با مراجعین، بررسی وضعیت و در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصین مثل روان‌پزشک و انجام ارزیابی سلامت روان برای تشخیص و شناسایی مشکلات می‌شود.

معرفی شغل روانشناس صنعتی و سازمانی

یکی از زیرشاخه‌های روانشناسی روانشناسی صنعتی و سازمانی (I-O) است که بر بهبود عملکرد محیط کار تمرکز دارد. در حالیکه روانشناس بالینی با مشکلات فردی و اختلالات روانی سر و کار دارد؛ روانشناس سازمانی با ارزیابی و مشاهده مشکلات محیط کار و استفاده از اصول و روش‌های روانشناختی به حل اختلافات و تعارض‌های بین کارکنان، افزایش رضایتمندی شغلی و در نتیجه، بهبود عملکرد محیط کاری می‌پردازد. این افراد نحوه مدیریت کار، ارتباطات کارکنان با یکدیگر را بررسی می‌کنند، فرهنگ سازمانی شرکت یا سازمان را مورد تحلیل قرار می‌دهند و با اصلاح سیاست‌های کاری، برگزاری جلسات آموزشی، مشاوره‌های کاری و برنامه‌ریزی‌های موثر برای بهبود و افزایش کارآیی و بازدهی محیط کار تلاش می‌کنند.

روانشناس صنعتی و سازمانی باید با انواع محیط‌های کاری مانند کارخانجات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، اصناف و اتحادیه‌ها و آشنایی خوبی داشته باشد تا با توجه به ویژگی‌های هر محیط کاری، بتواند بهترین راهکارها را ارائه کند. ارزیابی و تحلیل متقاضیان و همینطور کارکنان، بررسی و تحلیل روند توسعه فردی کارکنان، رضایتمندی پرسنل، افزایش امنیت شغلی و ایجاد تعادل بین کار و زندگی از جمله وظایف این روانشناسان به حساب می‌آید.

همچنین روانشناسان I/O می‌توانند در پروژه‌های و مطالعات تحقیقی یا در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند. روانشناسان صنعتی و سازمانی ممکن است در بخش منابع انسانی یک سازمان استخدام شوند یا به عنوان مشاور و روانشناس مستقل عمل کرده و برای حل مشکلات و تعارضات خاص به طور موقت به کار گرفته شوند.

روانشناس سازمانی و صنعتی چه کارهایی باید انجام بدهد؟

روانشناس I/O اصول روانشناسی را در جنبه‌های مختلف محیط کار مثل منابع انسانی، فروش و بازاریابی، مدیریت اداری و مدیریت در سطح کلان اجرا می‌کند. برنامه‌های این افراد ممکن است موارد مختلفی را در بر بگیرد و شامل توسعه و آموزش، مشاوره و راهنمایی، کمک به برنامه ریزی و سیاست‌های سازمانی و تجزیه و تحلیل سازمانی باشد.

به طور کلی هدف از استخدام روانشناس سازمانی و صنعتی انجام وظایف زیر است:

  • اجرای تحقیقات و بررسی‌های روانشناختی در محیط کار
  • همکاری و تعامل نزدیکی با بخش منابع انسانی
  • کمک به سازمان‌ها برای استخدام افراد شایسته‌تر و واجد شرایط
  • ارزیابی عملکرد شغلی پرسنل
  • شناسایی چگونگی بهبود رویکردها و رفتارها در سازمان و محیط کار
  • نظارت و اطمینان از سلامت اخلاقی محیط کار
  • بررسی کارآیی برنامه‌های آموزشی و کمک به توسعه و بهبود آن‌ها
  • مشارکت در آموزش و ایجاد انگیزه در کارکنان
  • کمک به چارچوب و ساختار سازمانی

روانشناسان صنعتی و سازمانی که در سازمان‌ها و کسب و کارها مشغول به کار می‌شوند همکاری مستقیم و نزدیکی با تیم منابع انسانی و کارگزینی شرکت خواهند داشت. این همکاری می‌تواند ارتباط مستقیمی با راحتی و رضایت کارکنان در محیط کار داشته باشد یا به ارتقا و تفویض موقعیت‌های شغلی و سمت‌های جدید باشد.

نظارت بر رضایت و آسایش کارکنان از روش‌های مختلف و با توجه به محیط کاری انجام می‌شود. به عنوان مثال، بخش مهمی از وظایف روانشناس صنعتی و سازمانی بررسی چگونگی اثرگذاری عملکرد مدیریت بر کارکنان است و اگر روانشناس متوجه شود کارگران تحت تاثیر منفی محیط کار قرار دارند توصیه‌‌هایی برای تغییر ارائه خواهد کرد.

از طرف دیگر، روانشناس میتواند راه‌‌ها و روشهایی برای بهبود حال و وضعیت روحی کارکنان و افزایش بهره‌‌وری و بازدهی پرسنل ارائه کند. هدف از ارائه این راهکارها اطمینان از سلامت و رضایتمندی تمامی کارکنان، به عنوان دو عامل مرتبط با هم و موثر در بازدهی کاری است.

روانشناسانی که تمایل به همکاری مستقیم با سازمان‌ها و کسب و کارها نداشته باشند میتوانند وارد حوزه آکادمیک و پژوهشی بشوند. این افراد معمولا تحقیقاتی را در زمینه رضایتمندی کارکنان و عوامل موثر بر بازدهی کاری و مانند آن انجام میدهند و آن را برای استفاده کارفرماها و روانشناسان صنعتی و سازمانی منتشر می‌کنند. تدریس و آموزش نیز از جمله موقعیت‌های شغلی برای روانشناسان است که برای برخی روانشناسان جذابیت بیشتری دارد.

جمع بندی

این افراد با استفاده از اصول روانشناسی، فرآیندهای مختلف مثل جذب و استخدام و کاریابی، آموزش، حل تعارضات و را اصلاح و بهبود می‌دهند و به افزایش بازدهی محیط کار و رضایتمندی شغلی کارکنان کمک بسزایی می‌کنند. همچنین با ارائه راهکارهایی به مدیریت در سیاست‌گذاری‌های کلی سازمانی و تعیین قوانین و مقررات مشارکت می‌کند. روانشناسان سازمانی و صنعتی همکاری نزدیکی با واحد منابع انسانی دارند و نظارت و مشارکت مستقیمی در فرآیند جذب و استخدام دارند.

روانشناسی I/O یکی از زیرشاخه‌های موقعیت شغلی روانشناس است که به بررسی محیط کار و روش‌های افزایش بازدهی کاری می‌پردازد. روز به روز سازمان‌های بیشتری متوجه اهمیت و تاثیر رضایت و سلامت روانی کارکنان بر بازدهی کاری می‌شوند و به همین خاطر اقدام به استخدام روانشناس صنعتی و سازمانی می‌کنند. هرچه ابعاد و اندازه سازمان بزرگ‌تر و تعداد پرسنل بیشتر باشد نیاز به حضور روانشناس I/O بیشتر احساس می‌شود.


[ بازدید : 60 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]