چطور استخدام شویم؟

شنبه 9 مرداد 1400
9:26
محیا باقری

گسترش کسب و کارها و راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ باعث رونق اقتصادی و پدید آمدن فرصت‌های شغلی و استخدام جدید زیادی شده است و به اشتغال‌زایی و کمک به کاهش نرخ بیکاری کشور کمک فراوانی کرده است. اکنون در هر رشته و گروه شغلی که مهارت داشته باشید می‌توانید با کمی جستجو، موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید و استخدام شوید.

با این حال، پیدا کردن شغل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته کمی دشوارتر شده است. بحران کرونا و تحریم‌های اقتصادی دست به دست هم دادند تا اقتصاد ایران را به نابودی بکشانند. در نتیجه در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از بازار کار خارج شدند. بنابراین، پیدا کردن فرصت‌های استخدام جدید ۱۴۰۰ به کار سختی تبدیل شده است.

کاریابی به کلیه فرآیند و مراحلی گفته می‌شود که کارجو باید برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب و استخدام شدن طی کند. به‌این‌ترتیب، فرآیندی که سازمان‌ها و کارفرمایان برای پیدا کردن و جذب نیروی متخصص پشت سر می‌گذارند نیز کارمندیابی نامیده می‌شود. مؤسسات و سایت های کاریابی تمامی این خدمات را هم به کارجویان و هم به کارفرمایان ارائه می‌کنند و در حقیقت، پل ارتباطی بین جمعیت نیروی کار و سازمان‌های نیازمند نیرو هستند.

در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین سوال کارجویان یعنی «کجا دنبال کار بگردم» یا «چطور می‌توانم در شرکت خوب استخدام شوم» پاسخ دهیم. پس همراه ما باشید.

چطور یک شغل مناسب برای خود پیدا کنیم؟

یافتن شغل مورد علاقه که در آن مهارت و تخصص کافی داشته باشید و هم درآمد خوبی داشته باشد، رویای همه‌ی کارجویان است. برای یافتن شغلی ایده‌آل در سازمانی معتبر، هیچ وقت دیر نیست، ولی هرچه زودتر مسیر و اهداف شغلی خود را تعیین کنید، می‌توانید قله‌های بلندتری از موفقیت حرفه‌ای را فتح نمایید. با طی کردن مراحل زیر می‌توانید چنین شغلی را برای خود بیابید:

۱- اهداف و مسیر شغلی خود را تعیین کنید

· علاقه‌ی خود را مشخص کنید

· تجربه، بهترین معلم است

· به هدف‌های بلند-مدت خود توجه کنید

· فرهنگ حرفه‌ای را مد نظر داشته باشید

· به یاد داشته باشید که پول، همه‌ چیز نیست

· آینده را در نظر بگیرد

۲- رزومه‌ای خوب و استاندارد بسازید

· از کلمات کلیدی استفاده کنید

· نمونه رزومه‌های گروه شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنید

· تنها اطلاعات مرتبط را در رزومه وارد کنید و اطلاعات مهم‌تر را در ابتدای رزومه بیاورید

· ساده‌نویسی کنید

· رزومه‌ی خود را تصحیح کنید

· در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، روزمه‌های مختلفی بنویسید

۳- پیش از رزومه فرستادن در مورد هر شرکت تحقیق کنید

۴- برای آگهی‌های مرتبط رزومه بفرستید و از ارسال رزومه برای آگهی‌های غیر مرتبط خودداری کنید

۵- در هنگام مصاحبه‌ی شغلی به نکات زیر توجه داشته باشید.

· در رابطه با شرکت و مصاحبه‌کننده، تحقیق کنید

· خود را برای سوالات احتمالی جلسه‌ی مصاحبه، آماده کنید

· به رزومه‌ی خود و نقاط ضعف و قوتی که در آن آورده‌اید، مسلط باشید

· با شکم خالی به جلسه‌ی مصاحبه نروید

· سر وقت در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید

· مراقب زبان بدن خود باشید

· جلسه‌ی مصاحبه را محترمانه ترک کنید

· بعد از جلسه مصاحبه، یک نامه قدردانی ارسال کنید

چگونه آگهی‌های شغلی مناسب خود را بیابیم؟

از کجا کار پیدا کنیم؟ یا کجا دنبال کار بگردیم؟ از جمله سوالات پرکاربردی هستند که اغلب کارجویان می‌پرسند. برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم شما به کمک ساده‌ترین روش‌ها می‌توانید به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. ولی قبل از شروع باید یک رزومه خوب از توانایی، مهارت و تحصیلات خود درست کنید.

شبکه‌سازی کنید و ارتباطات حرفه‌ای و سازنده داشته باشید

پیدا کردن همکلاسی‌ها و همکاران قدیمی، عضو شدن در گروه‌های دوستان و همکاران و حضور در محافل و گردهمایی‌هایی کاری به شبکه سازی و اطلاع از فرصت‌های شغلی مناسب کمک زیادی خواهد کرد. ک راه دیگر برای ایجاد شبکه‌سازی قوی، شرکت در رویداد و کنفرانس‌های مرتبط با تخصص شما است. افراد حاضر در رویدادها برای جستجوی کار جدید به شما کمک خواهند کرد یا رزومه شما را برای اشخاصی که به دنبال نیرو کار می‌گردند، ارسال می‌کنند.

از شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین برای ارتباط با دیگران استفاده کنید

احتمالا شما هم با پیشرفت تکنولوژی، وقت و زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام و لینکدین می‌کنید. اما آیا می‌دانستید از شبکه‌های اجتماعیتان می‌توانید برای جستجوی کار و استخدام و تعامل با کسب‌و‌کار‌ها هم استفاده کنید. با دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانید در رابطه با لحن، علایق و فرصت‌های شغلی آن کسب‌و‌کار اطلاعات خوب و ارزشمندی را به‌دست آورید.

به یک سایت کاریابی مثل جاب ویژن مراجعه کنید

از کجا کار پیدا کنیم یکی از سوالات متداولی است که کارجویان از ما می‌پرسند. اگر می‌خواهید رزومه خود را در زمانی کوتاه برای شرکت‌های زیادی ارسال کنید، بهترین راهکار استفاده از سایت‌های کاریابی است. سامانه‌های کاریابی به شما کمک می‌کنند تا شغل مورد نظر خود را بر اساس پارامترهایی از جمله مکان، تخصص و جستجو کنید. هم‌چنین رزومه یا نمونه کارهای قبلی خود را در سایت بارگذاری کنید تا کارفرمایان به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

فکر نکنید آگهی‌های مطبوعات دیگر مؤثر نیستند

برخلاف باور افراد برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت هزینه برای تبلیغات و سایت‌های کاریابی آنلاین، از تبلیغات سنتی استفاده کنند. پس هنگام جستجوی کار مطبوعات را فراموش نکنید!

در نمایشگاه‌های کار و اشتغال، حضور داشته باشید

نمایشگاه کار رویدادی است که در آن کارفرمایان و نمایندگان شرکت‌های بزرگ و همچنین کارجویان گرد هم می‌آیند و در مورد فعالیت‌های سازمان و موقعیت‌های شغلی و کاریابی اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌شود. نمایشگاه کار، فرصتی فوق العاده برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان است. خوشبختانه در ایران نیز چند سالی است که نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف برگزار می‌شود و تاثیر زیادی در برقراری ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان داشته است. جالب است بدانید شرکت کاریابی جاب ویژن برای اولین بار اقدام به برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه شریف کرد و مبدع برگزاری نمایشگاه‌های کار سالیانه در نقاط مختلف شد.

مهارت‌های مرتبط با رزومه‌ی خود را تقویت کنید

بیشتر کارفرمایان به دنبال شخصی می‌گردند که مهارت، تحصیلات یا تجربه استخدام خوبی در زمینه کاری خود داشته باشد. پس اگر شما جزء افرادی هستید که به دنبال کار تخصصی می‌گردید باید در ابتدا مهارت‌های خود را از طریق منابع درسی و آنلاین افزایش دهید. برای افزودن مهارت‌های کاربردی می‌توانید از دوره‌های آموزشی استفاده کنید.


[ بازدید : 42 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]