مقایسه مختصر شرایط استخدام اردبیل در بخش‌های کشاورزی، صنایع و خدمات

شنبه 17 مهر 1400
9:44
محیا باقری

در این مطلب قصد داریم درباره موقعیت‌های شغلی اردبیل در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی مقایسه مختصری را ارائه کنیم. استان اردبیل در بخش صنعتی چندان پیشرفته نیست و تنها چند کارخانه مهم در این استان مشغول به کار هستند. اکثر کارخانجات اردبیل در شهرک صنعتی اردبیل مستقر هستند. شهرک صنعتی اردبیل دارای دو فاز یک و دو است. این شهرک‌های صنعتی میزبان کارخانه‌های متعددی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· رسونان

· پلاسکو

· شادی پلاستیک

· فوم موسوی

· اسباب بازی سازی

· نساجی سبلان پارچه

· سبلان خودرو

· تشک رویال ممتاز

· آرتا فولاد مبین

· ذوب آهن اردبیل

· سیمان آرتا اردبیل

· زرین چوب

· طنیبن پیک

· الکترونیک پردازش

· آرتا پان

· آرتا پلاست

· شیر‌آلات صنعتی

· نساجی اردبیل

· آب‌های معدنی پاک سبلان

علاوه بر این کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی متعددی هم در حوزه مواد غذایی در شهر اردبیل تاسیس شده‌اند. از مهم‌ترین شرکت‌های صنایع غذایی استان می‌توان به شرکت‌های سرو تن آریا، قارچ سبلان، فرآورده‌های تسنیم نوش، روغن نباتی اردبیل و شیرین عسل سبلان اشاره کرد. این شرکت‌ها، باعث شده‌اند فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی و مهندسی شیمی در اردبیل برای پیدا کردن شغل دلخواه خود با مشکل زیادی مواجه نشوند.

استخدام اردبیل برای مهندسان معدن و متالورژی

اردبیل دارای منابع معدنی غنی است که متاسفانه مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های معدن و متالورژی در اردبیل نتوانسته‌اند به اندازه کافی از پتاسیل‌های این استان بهره‌مند شوند. خوشبختانه اخیراً چند شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ شروع به اکتشاف معدن در استان اردبیل کرده‌اند. استخراج این معادن در سال‌های آینده می‌تواند نویدبخش ایجاد هزاران فرصت شغلی استخدام اردبیل برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و زمین‌شناسی باشد.

شرایط مناسب استخدام اردبیل در بخش خدمات و کشاورزی

برخلاف وضعیت نامطلوب استخدام مهندسان در اردبیل، افرادی که قصد ورود به حوزه‌های کشاورزی و خدماتی این استان را دارند شرایط بهتری خواهند داشت. اردبیل آب و هوای مناسبی برای کشاورزی دارد و این باعث شده که بخش کشاورزی استان از پتانسیل خوبی برای توسعه و پیشرفت برخوردار باشد.

استخدام اردبیل در بخش کشاورزی

از جمله مهم‌ترین محصولاتی که در اردبیل تولید شده و تاثیر مثبتی در بهبود سهم کشاورزی استان گذاشته و باعث شده تا کشاورزی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان اردبیل تبدیل شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عسل

· گندم

· بادام زمینی

· سیر

· عدس

· چغندر قند

· گوشت قرمز و سفید

· عدس

· کلزا

· سیب‌زمینی

· حبوبات

جالب است بدانید که اردبیل از نظر تولید محصولات کشاورزی نظیر عسل، کلزا، عدس و ... صاحب جایگاه بالایی در میان استان‌های کشور است.

آب و هوای مناسب و پرآب بودن استان اردبیل باعث حاصلخیزی خاک استان و ایجاد پتانسیل‌های اشتغال بالا برای بخش کشاورزی شده است. به طوری که بیش از ۳۴ درصد از نیروی کار فعال استان اردبیل در بخش کشاورزی فعالیت دارند. وقتی این آمار را با میانگین ۱۷ درصدی اشتغال کل کشور در بخش کشاورزی مقایسه کنیم، می‌فهمیم که بخش کشاورزی در اردبیل دارای اهمیت اقتصادی بسیار زیادی بوده و نقش مهمی در ایجاد شغل و بالا رفتن آمار استخدام اردبیل دارد.

استان اردبیل در تولید عدس، سیب زمینی، کلزا، سویا، گندم، یونجه، پرورش زنبور عسل، باغداری و دامداری از برترین استان‌های کشور است. به علاوه، این استان دارای ظرفیت بالایی برای پرورش طیور و شیلات می‌باشد. با این حال، متأسفانه به دلیل کشاورزی سنتی، از ظرفیت‌های کامل استان در این بخش، استفاده‌ی حداکثری نمی‌شود.

اردبیل در حال حاضر یکی از بهترین استان‌های کشور برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مدرن در حوزه‌ی کشاورزی است و پیشبینی می‌شود که نیاز به استخدام مهندس کشاورزی در اردبیل در سال‌های آتی، افزایش داشته باشد.

استان اردبیل یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور است و با خاک حاصلخیزش، پتانسیل‌های بسیار زیادی برای کشاورزی دارد. بیش از ۳۴ درصد از نیروی کار فعال استان اردبیل در بخش کشاورزی فعالیت دارند. این آمار در مقایسه با میانگین ۱۷ درصدی اشتغال در بخش کشاورزی در کشور، نشان‌دهنده‌ی اهمیت این بخش اقتصادی در ایجاد شغل و بالا رفتن آمار استخدام اردبیل می‌باشد.

استان اردبیل در تولید عدس، سیب زمینی، کلزا، سویا، گندم، یونجه، پرورش زنبور عسل، باغداری و دامداری از برترین استان‌های کشور است. به علاوه، این استان دارای ظرفیت بالایی برای پرورش طیور و شیلات می‌باشد. با این حال، متأسفانه به دلیل کشاورزی سنتی، از ظرفیت‌های کامل استان در این بخش، استفاده‌ی حداکثری نمی‌شود.

اردبیل در حال حاضر یکی از بهترین استان‌های کشور برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مدرن در حوزه‌ی کشاورزی است و پیشبینی می‌شود که نیاز به استخدام مهندس کشاورزی در اردبیل در سال‌های آتی، افزایش داشته باشد.

استخدام اردبیل در بخش خدمات

خوشبختانه استخدام اردبیل برای علاقه‌مندان به مشاغل خدماتی نیز وضعیت خوبی دارد. علت این موضوع آن است که در اردبیل مراکز گردشگری، تفریحی و تاریخی مشهوری مانند آب گرم سرعین، بازار بزرگ اردبیل، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، پل معلق مشکین شهر، پل هفت چشمه و وجود دارند. این مراکز هر سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و در نتیجه خدمات و به ویژه گردشگری و صنایع دستی بخش زیادی از بازار کار در اردبیل را تامین می‌کنند.

همانطور که می‌بینید، بخش کشاورزی و خدمات از پتانسیل خوبی برای درآمدزایی در اردبیل برخوردار هستند. اگر دارای سرمایه زیادی هستید و به دنبال ایجاد کسب و کار هستید، می‌توانید در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده و درآمد خودتان را داشته باشید. اگر هم چنین شرایطی ندارید می‌توانید با مدرک تحصیلی مدیریت گردشگری، هتلداری، مهندسی کشاورزی و علوم کشاورزی در این بخش‌ها مشغول به کار شوید.

آیا زندگی در اردبیل گران است؟

هزینه‌های زندگی در اردبیل نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر است. به طوری که هزینه مسکن در این استان بسیار پایین و همچنین نرخ اجاره‌نشینی هم کم است. با وجود درصد بالای مهاجرت از اردبیل به سایر استان‌ها، نرخ بیکاری در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است. اما بهتر است قبل از اینکه در سایت‌های استخدامی به دنبال موقعیت‌های شغلی این شهر بگردید، در مورد هزینه‌ها، شرایط زندگی و اجاره خانه‌ها کمی تحقیق کنید.

ساکنین استان اردبیل درآمد زیادی نداشته و همانطور که گفتیم، بیشتر به مشاغل حوزه کشاورزی اشتغال دارند. متاسفانه بخش صنعت این استان مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما بخش کشاورزی آن به یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در ایران تبدیل شده است.


[ بازدید : 53 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]