آشنایی با شرایط استخدام کرج و استان البرز

پنجشنبه 18 شهريور 1400
12:54
محیا باقری

تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی و تولید فرآورده‌های زیستی در شهرک‌های صنعتی استان البرز مشغول فعالیت هستند و این استان را به قطب صنعت دارویی کشور تبدیل کرده‌اند. همچنین، استان البرز یکی از تولید کنندگان گل رز در ایران است. این استان با وجود کارخانه‌های متعددی مانند صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنایع سلولزی و البته معادن فعال، فرصت‌های استخدام کرج را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف، فرآهم آورده است.

کارخانه‌ها و صنایع مهم کرج و استان البرز

شهر کرج که مرکز استان البرز است، یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است. این شهر در محاصره‌ی شهرک‌های صنعتی مختلفی قرار دارد و شهرک صنعتی اشتهارد واقع در شهر کرج، بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران است.

اصلی‌ترین صنعت استان البرز، صنعت داروسازی است؛ به‌طوری‌که بزرگ‌ترین داروسازی‌های ایران، در نزدیکی مرکز استان البرز قرار دارند.

وضعیت اقتصاد شهر کرج و استان البرز

براساس آماری که در سال ۱۳۹۷ جمع‌آوری شده است، استان البرز، 30/3 درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. استان البرز در رتبه‌ی دهم تولید ناخالص داخلی در کشور قرار دارد. این استان در بخش کشاورزی 7/1 درصد از ارزش افزوده‌ی کشور، در بخش صنعت و معدن 83/1 درصد و در بخش خدمات 74/3 درصد را در اختیار دارد.

استان البزر در بخش کشاورزی، محدود به تولیدات باغی است و سهم بسیار ناچیزی از تولیدات زراعی کشور را شامل می‌شود. این استان در سال ۱۳۹۸، 32/2 درصد از محصولات باغی کشور را تولید کرده است. استان البرز در دام‌پروری، شیلات و زنبورداری بسیار ضعیف است؛ اما در بخش پرورش طیور، عملکرد خوبی دارد.

در بخش صنعت و معدن، تولید دارو و فراورده‌های دارویی و شیمیایی و گیاهی، محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری و تولید محصولات غذایی، بیشترین سهم را در ارزش افزوده‌ی استان البرز داشته‌اند.

در بخش خدمات، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و املاک و مستغلات بیشترین اهمیت را در استان البرز، به دلیل همجواری با شهر تهران دارند. همچنین این استان از نظر گردشگری بسیار ضعیف است.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام کارگر ساده در کرج و استان البرز

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۹ درصد از آمار بیکاری در استان البرز، مربوط به قشر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است و تنها8/31 درصد از شاغلین این استان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. فارغ‌التحصیلان مقطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز دقیقا سهم‌های مشابهی از آمار بیکاری و اشتغال استان را به خود اختصاص می‌دهند؛ به همین دلیل، اگر می‌خواهید شانس بالایی برای استخدام در این استان داشته باشید، نیازی به مدرک تحصیلی دیپلم یا دانشگاهی نیست. با وجود اینکه استان البرز یک استان صنعتی است و مشاغل خدماتی زیادی هم دارد و بسیاری از فرصت‌های شغلی این استان تخصصی هستند و نیاز به مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند؛ اما همچنان آمار شاغلین با مدارک تحصیلی پایین‌تر از دیپلم بسیار بالا است که نشان از وجود فرصت‌های شغلی زیاد برای کارگران ساده است.

از ۲۷۵۵ نفر آمار استخدام کرج در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۰۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دبیرستانی و بیش از ۱۲۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم بوده‌اند. با توجه به این که آمار متقاضیان کار دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم در مقایسه با متقاضیان کار دارای تحصیلات دبیرستانی بالاتر است، می‌توان گفت که بسیاری از فرصت‌های کار ثبت شده در شهر کرج، عمدتا نیازمند کارگر ساده بوده‌اند.

استخدام کارگر ساده در داروسازی‌های شهر کرج

صنعت اصلی استان البرز، صنعت داروسازی است و تقریبا تمامی داروسازی‌های مهم کشور در حاشیه‌ی شهر کرج قرار دارند. این کارخانه‌ها، علاوه بر نیاز به نیروی کار تخصصی به نیروی کار ساده نیز نیاز دارند. البته، استخدام کارگر در داروسازی کرج، شرایط خاص خودش را دارد.

از آنجایی که شرکت‌های داروسازی، مکان‌هایی حساس و پر از دستگاه‌های گران قیمت و دارای فناوری‌های پیشرفته هستند، از کارگران انتظار می‌رود که شرایط زیر را داشته باشند:

سابقه‌ی کار در صنایع مشابه مثل کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های بیولوژیک

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

آشنایی نسبی با زبان انگلیسی

همچنین اکثر این شرکت‌ها، تنها کارگران دارای کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی را استخدام می‌کنند.

زندگی در کرج و شرایط شغلی آن

شهر کرج همواره یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران بوده است و در گذشته، به دلیل مجاورت با شهر تهران و شهرک‌های صنعتی متعدد در حاشیه‌ی اتوبان تهران-کرج، میزبان مهاجرانی بود که از شهرستان‌های دیگر، به امید پیدا کردن شغل، به شهر مهاجرت می‌کردند.

شهر کرج در گذشته، یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای ایران بود؛ اما با ساخت شهرک‌های صنعتی متعدد در اطراف شهر کرج، امروزه یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. همچنین، قیمت خانه مثل گذشته ارزان نیست و کرج هم‌اکنون، یکی از گران‌ترین شهرهای ایران برای زندگی است.

تعداد زیادی شهرک صنعتی در اطراف مرکز استان البرز وجود دارند و به همین دلیل شهر کرج پر از فرصت‌های کسب‌وکار و فرصت‌های شغلی است.

مهاجرت شغلی به این شهر تنها در صورت پیدا‌کردن کار مناسب با حقوق و مزایای خوب در کرج، منطقی است و به دلیل تقارن موج جمعیتی با بازه‌ی سنی استخدام، در حال حاضر مهاجرت به کرج بدون پیدا کردن فرصت شغلی، کار چندان هوشمندانه‌ای نیست.

سخن آخر

شهر کرج یکی از صنعتی‌ترین شهرهای ایران و قطب داروسازی کشور ایران است. شهرک صنعتی اشتهارد که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران است، به همراه تعداد زیادی شهرک صنعتی دیگر که میزبان کارخانه‌های متعدد ماشین آلات صنعتی، صنایع غذایی، صنایع پلاستیک و پلیمر، لوازم الکترونیکی و هستند، در حاشیه‌ی شهر کرج وجود دارند.

یکی از دلایل اصلی آمار بالای مهاجرت به شهر کرج، مجاورت این شهر با پایتخت، وجود خط متروی تهران-کرج و پایین‌تر بودن قیمت مسکن در این شهر، در مقایسه با شهر تهران در گذشته بود؛ اما به مرور زمان، فرصت‌های شغلی متعددی در این شهر با توسعه‌ی کسب‌وکارها و کارخانه‌های متعدد در شهر کرج و حاشیه‌های آن، ایجاد شد و با گسترش هر چه بیشتر شهر کرج، در سال ۱۳۸۸، مجلس شورای اسلامی با تشکیل استان البرز و انتخاب شهر کرج به عنوان مرکز این استان موافقت کرد. این امر منجر به بالا رفتن قیمت مسکن در شهر کرج شد؛ اما مهاجرت به کرج هم کاهش پیدا نکرد؛ زیرا کسب‌وکارهای جدید با سرعت بسیار زیادی در استان البرز ایجاد شدند.

روزانه، تعداد زیادی فرصت استخدام در کارخانه های کرج در سایت استخدامی جاب ویژن منتشر می‌شود و شما می‌توانید در صورت داشتن شرایط لازم، برای این فرصت‌ها رزومه بفرستید.


[ بازدید : 63 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]