نقش سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در اشتغال استان همدان

چهارشنبه 24 شهريور 1400
12:44
محیا باقری

استان همدان یکی از بهترین استان‌های کشور از نظر اشتغال است و با توجه به قرار داشتن قله‌ی جمعیتی استان در سن استخدام، می‌توان گفت که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در این استان وجود دارد. استان همدان، اقتصادی وابسته به کشاورزی و معدن دارد. بنابراین، اکثر فرصت‌های استخدام روز همدان بدون در نظر گرفتن بخش خدمات که بخش اقتصادی اصلی تمامی استان‌های کشور است، مربوط به رشته‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن و زمین‌شناسی است.

همدان با آب و هوای عالی، میانگین بارش سالیانه‌ی بسیار خوب و زمین‌های بسیار حاصلخیز، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و در حوزه‌ی کشاورزی، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. این استان از نظر صنعت نیز در جایگاه خوبی است و صنایع غذایی، نساجی، فولاد، داروسازی و صنایع شیمیایی در همدان از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. استان همدان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است و فرصت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی عمران و زمین‌شناسی در این استان وجود دارد. در بخش خدمات نیز با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، فرصت‌های شغلی خوبی برای فعالیت در حوزه‌ی توریسم و جهانگردی وجود دارد.

استان همدان یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. شاید یکی از دلایل مهاجرت بالا به همدان، وجود فرصت‌های شغلی زیاد و فرصت‌های متعدد برای راه‌اندازی کسب‌وکار در این استان است. استان همدان تقریبا در بخش مرکزی کشور قرار گرفته است و مرکز این استان، یعنی شهر همدان، حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. تقریبا می‌توان گفت که کل استان همدان، آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. زمستان‌های این استان معمولا پر برف هستند و یخبندان‌های طولانی دارند. تابستان‌های همدان نیز بسیار خنک هستند و اگر از گرما متنفر هستید، از زندگی در ‌آب و هوای مطبوع همدان، لذت خواهید برد.

آمار بیکاری و اشتغال در استان همدان چگونه است؟

استان همدان به دلیل وضعیت مطلوب هر سه بخش اقتصادی خدمات، کشاورزی و صنعت، با داشتن نرخ بیکاری ۷/۳ درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد و جالب است که روند بیکاری در این استان، کاهشی می‌باشد. نرخ مشارکت اقتصادی در همدان بیش از ۴۶ درصد و یکی از بالاترین نرخ‌های مشارکت اقتصادی در کشور است. نرخ مشارکت اقتصادی مردان بیش از ۷۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان زیر ۱۹ درصد است. با وجود پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در همدان، این نرخ، از خیلی از استان‌های کشور، بیشتر است که شاید به دلیل مشارکت فعال بانوان همدانی در حوزه‌ی صنایع دستی باشد.

کشاورزی و اهمیت بالای آن در اشتغال همدانی‌ها

شرایط آب و هوایی خاص استان همدان و بهره‌مندی از آب فراوان، سبب شده است که تمامی بخش‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا باغداری، دامپروری، پرورش طیور و حتی شیلات سهم‌های نسبتا یکسانی در کشاورزی استان همدان داشته باشند. مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۸ درصد از نیروی کار فعال استان همدان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب و کار در همدان در بخش کشاورزی وجود دارد و بخشی از فرصت‌های استخدام امروز همدان مربوط به گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی است.

شرایط استان همدان به گونه‌ای است که توسعه در بخش کشاورزی، به طور نسبتا یکسانی بین زیربخش‌های دامپروری، زراعت، باغداری، پرورش طیور و شیلات تقسیم شده و بخش کمی از تولیدات کشاورزی استان نیز مربوط به پرورش زنبور عسل است. با اینکه استان همدان تنها ۲/۱ دهم از اراضی کشور را به خودش اختصاص داده، ۴/۴ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند. این بخش، ۲۵ درصد از ارزش افزوده‌ی استان همدان را به خودش اختصاص داده است. کارجویان می‌توانند با سرمایه‌ای نه چندان زیاد یا با کمک از وام‌های جهاد کشاورزی، یک کسب‌وکار کشاورزی در همدان راه بیاندازند. وجود کسب‌وکارهای کشاورزی متعدد در این استان، فرصت‌های شغلی متعددی نیز برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی کشاورزی و رشته‌های وابسته، ایجاد کرده است.

بخش اقتصادی خدمات و بخش دولتی چه اهمیتی برای اشتغال استان همدان دارد؟

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، بالای ۵۰ درصد از نیروی انسانی در بخش خدمات مشغول به کار هستند، در استان همدان و مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، تنها کمتر از ۴۳ درصد در این بخش اقتصادی مشغول به کار بوده‌اند. این موضوع نشان از فعال بودن بخش‌های صنعت و کشاورزی و اقتصاد مولد استان همدان است. این استان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد مثل غار علیصدر و آرامگاه پور سینا، ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط، مثل مدیریت جهانگردی و هتلداری از شانس زیادی برای پیدا کردن شغل در این استان برخوردار هستند.

سازمان‌های دولتی مختلفی مثل دانشگاه بوعلی سینا، بانک‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و در استان همدان نیاز به استخدام نیروی انسانی دارند. برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید. با این حال، آمار استخدام دولتی همدان خیلی کمتر از آمار استخدام شرکت‌های خصوصی است و به علاوه، معیارهای استخدام در سازمان‌های دولتی خیلی شایسته‌سالارانه نیست و در صورتی از که از سهمیه‌های خاصی بی‌بهره باشید، شانس شما برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی بسیار پایین است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، برای سازمان‌های خصوصی همدان، رزومه بفرستید.

صنعت قوی همدان و نقش پر رنگ آن در ایجاد فرصت‌های شغلی

با اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای پیشرفت در بخش صنعت دارد، ولی نمی‌توان یک صنعت خاص را به عنوان صنعت اصلی این استان معرفی کرد. کارخانه‌های مختلف نساجی، داروسازی، صنایع غذایی، فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و در استان همدان فعالیت دارند ولی هیچ یک از این صنایع، مطابق با ظرفیت بالای استان، توسعه نیافته‌اند. همدان یکی از قطب‌های معدنی کشور است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ معدن فعال دارد. وجود معادن متعدد شن و ماسه، فروسیلیس، آهن، آهک، گرانیت، مس، تالک، تراورتن و دیگر کانی‌ها، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی در این استان فرآهم آورده است. شرکت‌هایی که روی این معادن کار می‌کنند، بخش زیادی از آگهی‌های استخدام امروز همدان را منتشر می‌کنند. این استان، در صنایع متنوعی مثل صنایع غذایی، صنایع فلزی، صنایع شیمیایی و تولید پلاستیک، صنعت نساجی، تولید ماشین آلات صنعتی، تولید دستگاه‌های برقی، تولید وسایل نقلیه‌ی موتوری، صنایع چرم، ابزار پزشکی و داروسازی عملکرد خوبی دارد. کارجویان محترم همدانی می‌توانند با مراجعه به سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن، برای آگهی‌های استخدامی همدان، رزومه بفرستند.


[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کارجو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]